Våra lokala restauranger, caféer och barer behöver hjälp – dels genom att vi gynnar dem, men också genom att vi alla tar ett gemensamt ansvar för att hålla avstånd.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram särskilda föreskrifter för att minska risken för spridning av covid-19 på till exempel restauranger och caféer. Generellt sker tillsyn utifrån föreskrifterna på uppdrag av regionens smittskyddsläkare.
Miljöenheten vid Eksjö kommuns samhällsbyggnadssektor har i förebyggande syfte också kontaktat restauranger, caféer och barer i kommunen för att samtala med respektive verksamhet om vad de kan vidta för åtgärder för att se till att föreskrifterna följs.
Miljöenheten kan utöver detta göra kontroller på plats. Om kontrollen visar att det förekommer brister kommer verksamheten att uppmanas att bättra sig. Om läget därefter inte förändras kan det bli aktuellt att stänga verksamheten. Beslut om att stänga en verksamhet tas av smittskyddsläkare.
Om du uppmärksammar trängsel och vill lämna ett klagomål kan du kontakta kommunens Kontaktcenter på telefonnummer 0381-360 00 eller skicka ett mejl till kommun@eksjo.se.
Nyheten publicerad: 2020-04-30
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
Fax:
0381-166 00
Håll avstånd på restauranger och caféer
Våra lokala restauranger, caféer och barer behöver hjälp – dels genom att vi gynnar dem, men också genom att vi alla tar ett gemensamt ansvar och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Translate page
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381–360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Fax:0381–166 00
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Dag före röd dag, dag före afton och vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.