LYSSNA

Telefoniincident hos Tele 2 påverkar höglandskommunerna

Genom Höglandsförbundets försorg köper de fem höglandskommunerna telefonitjänst i en gemensam kommunikationsplattform från leverantören Tele2. Nyligen har enstaka incidenter rapporterats till Höglandets IT om att kommunanställda under telefonsamtal överhört en tredje part från ett annat samtal inom kommunernas gemensamma växelsystem.

Höglandskommunerna reagerar kraftfullt mot risken att utsätta både medborgare och kommunanställda för faran att råka överhöra eller sprida känsliga uppgifter. Av de anmälda incidenter som Höglandets IT fått kännedom om, har inga av samtalen varit av känslig karaktär eller avslöjat några personuppgifter. Om några sådana fall kommer till vår kännedom så kommer det att anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.

Tele2 har vidtagit åtgärder för att avhjälpa problemet. De tar incidenten på största allvar och kommer göra allt för att säkerställa en fortsatt stabil och säker leverans av telefonitjänsten.

För att vara på den säkra sidan kommer höglandskommunerna att informera alla kommunanställda internt om att de ska vara medvetna om att en tredje part kan höras i vissa telefonsamtal. Det är då viktigt att man snabbt avslutar pågående samtal och anmäler incidenten till Höglandets IT:s support.

Vid frågor kontakta:
Fredrik Hallstan, Kommunikationsansvarig, Tele2 Företag
E-post: fredrik.hallstan@tele2.com
Telefon: 076-115 38 30

Marina Brtan, IT-chef, Höglandets IT
E-post: marina.brtan@hoglandet.se
Telefon: 0381-67 95 20

Nyheten publicerad: 12 mars 2021

Kontakt

Kontaktcenter

Besök:

Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon:

0381-360 00

E-post:

kommun@eksjo.se

Fax:

0381-166 00

 TILLBAKA

Telefoniincident hos Tele 2 påverkar höglandskommunerna

Genom Höglandsförbundets försorg köper de fem höglandskommunerna telefonitjänst i en gemensam kommunikationsplattform från leverantören Tele2. Nyligen har enstaka incidenter rapporterats till Höglandets IT om att kommunanställda under telefonsamtal överhört en tredje part från ett annat samtal inom kommunernas gemensamma växelsystem.

Till toppen

Translate page

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:575 80 Eksjö

Telefon: 0381–360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax:0381–166 00

Öppettider

Telefon:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Besök:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00.

Felanmälan

Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.