Här beskrivs bygglovsprocessen, från ansökan till att byggnaden får börja användas. Processen för en lovansökan eller en anmälan kan se lite olika ut beroende på hur komplex åtgärden är, hur många som påverkas och var du vill bygga.
Tänk på att var ute i god tid när du ansöker om lov. Att få bygglov kan ta upp till 10 veckor. Vissa tider på året är det normalt fler som söker om lov, vilket också kan påverka tiden det tar att få ett bygglov beviljat.
Förberedelser innan ansökan
Det första du behöver göra är att ta reda på om det du har tänkt göra kräver bygglov eller anmälan. Läs mer på sidan vad ska du bygga? Där ser du också vilka handlingar du ska skicka in med din ansökan.
Vad får byggas där du vill bygga?
Nästa steg är att ta reda på vad som får byggas på den tänkta platsen. Om platsen ligger inom detaljplanerat område finns det tydliga bestämmelser om vad som får byggas.
Detaljplanen beskriver:
Gällande detaljplaner i Eksjö kommun
Om det inte finns en detaljplan kan du ansöka om förhandsbesked innan du söker bygglov för att få veta om platsen är lämplig att bygga på. Läs mer om förhandsbesked
Ansökan
Var ute i god tid! Att få bygglov kan ta upp till 10 veckor. Tiden räknas från det att ärendet är komplett – alltså när vi har fått alla handlingar och uppgifter.
Var noggrann när du gör din ansökan. Behöver vi be om kompletteringar tar det längre tid innan du kan få besked. Förutom ansökan behöver du skicka med relevanta handlingar och ritningar som ska vara fackmannamässigt gjorda.
Förgranskning och eventuell komplettering
När vi får din ansökan förgranskar vi den. Det innebär att vi gör en översiktlig koll om ansökan innehåller de handlingar som behövs samt att handlingarna är fackmannamässigt gjorda. Om ansökan inte är komplett meddelar vi dig att du måste komplettera inom en viss tid. Det kallas för föreläggande om komplettering.
Vi har tre veckor på oss att lämna besked om din ansökan är komplett eller inte, men oftast går det snabbare än så.
Handläggning av ditt ärende
När din ansökan om bygglov är komplett har vi tio veckor på oss att fatta ett beslut. Det kan i vissa fall förlängas med ytterligare tio veckor. Följer du bestämmelserna i detaljplanen eller områdesbestämmelsen och byggnaden är lämplig gällande utformning, tillgänglighet och användbarhet kan ett beslut om bygglov tas snabbt.
Det här granskar vi i din ansökan:
Yttranden från grannar
Om din bygglovansökan innebär en liten avvikelse från detaljplanen, eller om den ligger utanför detaljplanelagt område skickar vi ut ett hörande av sakägare. Grannarna har möjlighet att komma in med synpunkter. De har två veckor på sig att svara. Svarar de inte räknas det som ett tyst godkännande. Om grannarna kommer med negativa synpunkter så går ärendet oftast vidare till myndighetsnämnden.
Bygger du något som omfattas av attefallsreglerna hörs inte grannarna eftersom det då är tillåtet att frångå kraven som finns i en eventuell detaljplan. All placering närmare än 4,5 meter mot tomtgräns måste däremot aktuell granne alltid godkänna. Det godkännandet ska skriftligt redovisas till myndighetsnämnden.
Remissförfarande
Ibland kan din ansökan/anmälan skickas iväg för remiss. Detta görs för att handläggaren behöver få veta om det du planerar bygga påverkar någon annan verksamhets område eller om det är något speciellt som vi behöver tänka på inför beslut.
Våra vanligaste remissinstanser är Eksjö Energi, Länsstyrelsen, Försvarsmakten med flera. Vilka som blir remissinstanser i ditt ärende beror helt på vad din ansökan handlar om.
Beslut om bygglov
Från att vi har fått in alla handlingar och eventuella kompletteringar, korrekt ifyllda, ska du få ett beslut inom tio veckor. Om ärendet är komplicerat kan handläggningstiden förlängas med ytterligare max tio veckor, alltså 20 veckor totalt.
Om det är stora avvikelser eller avsteg från krav så kan ärendet behöva tas till politikerna i myndighetsnämnden för avgörande.
När beslutet om bygglov är taget ska det kungöras i Post- och Inrikes Tidningar så att det kan vinna laga kraft. Du får inte sätta igång med ditt projekt ännu. Först krävs ett tekniskt samråd och startbesked samt att minst 4 veckor har gått sedan kungörelsen.
Alla beslut debiteras
Du kommer att få en faktura från oss efter beslutet. Vi tar ut en avgift för alla beslut, även avslag, återkallade och avvisade ansökningar. Om vi inte får in efterfrågade kompletteringar inom utsatt tid, avvisar vi din ansökan och tar ut en avgift för vårt arbete.
Startbesked
Startbesked är ett beslut om att du får påbörja åtgärder eller byggen som behövt bygglov, marklov, rivningslov eller anmälan. Vid enkla byggen skickas startbeskedet ut i samband med själva bygglovet. I annat fall behöver du ansöka om startbesked.
Om du påbörjar ditt bygge innan du fått ett startbesked kan myndighetsnämnden ta ut en så kallad byggsanktionsavgift. Sanktionsavgifterna innebär ofta stora belopp. Börja inte bygga innan du har fått startbesked!
Tekniskt samråd
Vid större ändringar och nybyggnationer kan kommunen kalla dig som sökt och den kontrollansvariga till ett tekniskt samråd innan ett startbesked ges.
Arbetsplatsbesök
Vid större ändringar och nybyggnationer gör vi arbetsplatsbesök under tiden bygget pågår. Tillsammans med dig och kontrollansvarig granskar vi att bygget följer kontrollplanen, gällande lagar och regler och det som står i ditt bygglovsbeslut.
Slutsamråd och slutbesked
När större ändringar eller nybyggnationer är färdigställda ska det anmälas till myndighetsnämnden och ett slutsamråd ska genomföras i den färdiga byggnaden.
Syftet är att stämma av att byggnaden följer bygglovet och andra krav som ställs på den samt att alla handlingar som är begärda i startbeskedet lämnats över och att alla kontroller är gjorda och godkända.
Slutbesked
När slutsamrådet är genomfört och alla handlingar är inlämnade samt att det inte finns några brister i byggnaden och byggnaden följer givet bygglov ges ett slutbesked. Slutbeskedet innebär att du får flytta in. Slutbesked ska vara givet senast 5 år efter laga kraft.
Förenklad delgivning
Myndighetsnämnden använder så kallad förenklad delgivning. Vid förenklad delgivning behöver du som mottagare inte skicka in något bevis på att du tagit emot beslutet eller handlingen. Du anses, enligt lag, ha tagit emot ett beslut eller en handling oavsett om du har läst informationen eller inte. I den handling eller beslut vi skickat står det alltid hur du delges och om du behöver göra något.
Förenklad delgivning innebär att vi skickar två brev eller ett mejl.
Det är viktigt att du hör av dig till oss så fort du kan om du bara skulle få det andra brevet. Om breven kommer i retur skickar vi handlingarna till adressen där du är folkbokförd, om vi inte redan använt den.
Har vi en verifierad e-postadress till dig skickar vi i första hand till den. Då skickar vi bara ett meddelande.
När är du delgiven?
Du anses delgiven två veckor efter att vi skickat det första brevet. Datumet som det skickades framgår av det andra brevet.
Exempel på delgivning
1 mars – Handlingar som du ska delges skickades den 1 mars.
2 mars – Brev nummer två, kontrollbrevet, skickas nästa arbetsdag, den 2 mars.
15 mars – Du är delgiven den 15 mars. Tiden du har på dig att överklaga räknas från den dagen.
Att tänka på
Du måste meddela oss om du byter postadress eller e-postadress.
Kontrollera din post minst varannan vecka. Om du inte kan göra det under en period, till exempel under en semesterresa, behöver du meddela oss om det i förväg. Då undviker du att missa en tidsfrist för att svara eller överklaga.
Kontakt
Byggenheten
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
samhallsbyggnad@eksjo.se
Byggenhetens besöks- och telefontider:
måndag, onsdag, torsdag och fredag klockan 8.30–12.00
Ring 0381-360 00