LYSSNA

Lättläst svenska och teckenspråkstolkad information

Tillbaka till huvudsidan: Eksjö kommuns arbete med anledning av coronaviruset, covid-19.

For information in other languages, please click on Translate in the site's menu to read more.

Information på lättläst svenska

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Viruset kan göra folk sjuka.
De som blir sjuka får en sjukdom
som heter covid-19.

Sjukdomen kan vara farlig
för gamla människor.
Eller personer som redan
har problem med till exempel
lungorna eller hjärtat.

Alla måste hjälpa till för att
minska risken att viruset sprids.

Så här kan du hjälpa till

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Annars finns risk att du smittar
någon annan.
Den personen kan bli allvarligt sjuk,
även om du bara är lite förkyld.

  • Tvätta händerna med tvål och vatten.
    Tvätta dem noga och ofta.
  • Hosta och nys i ditt armveck.
    Inte i dina händer.
  • Ta inte i ansiktet med händerna.

Förskola och skola

Om ditt barn känner sig sjuk
ska barnet stanna hemma.
Även om ditt barn bara är lite sjuk.
Till exempel om ditt barn har

  • snuva
  • ont i halsen
  • hosta
  • feber

Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt.

Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller i skolan ska du hämta ditt barn direkt.

Om någon annan i ett hushåll
är sjuk med covid-19 ska
barnet eller eleven stanna hemma.

Information om viruset corona

Krisinformation.se
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats Länk till annan webbplats.

113 13 svarar på frågor
Har du frågor om viruset corona?
Ring telefonnummer 113 13,
Sveriges telefonnummer för information.

Teckenspråkstolkad information

Informationen senast uppdaterad: 29 september, klockan 21.20

Kontakt

Kontaktcenter

Besök:

Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon:

0381-360 00

E-post:

kommun@eksjo.se

Fax:

0381-166 00

Sidan senast uppdaterad:

Lättläst svenska och teckenspråkstolkad information

Information på lättläst svenska, teckenspråk och mer information om coronaviruset covid-19

En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.

Till toppen

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:575 80 Eksjö

Telefon: 0381–360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax:0381–166 00

Öppettider

Telefon:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Besök:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00.

Felanmälan

Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.