LYSSNA

Lättläst svenska och teckenspråkstolkad information

Tillbaka till huvudsidan: Eksjö kommuns arbete med anledning av coronaviruset, covid-19.

For information in other languages, please use Google Translate by activating this function in the site's menu.

Information på lättläst svenska

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Viruset kan göra folk sjuka.
De som blir sjuka får en sjukdom
som heter covid-19.

Sjukdomen kan vara farlig
för gamla människor.
Eller personer som redan
har problem med till exempel
lungorna eller hjärtat.

Alla måste hjälpa till för att
minska risken att viruset sprids.

Så här kan du hjälpa till

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Annars finns risk att du smittar
någon annan.
Den personen kan bli allvarligt sjuk,
även om du bara är lite förkyld.

Tvätta händerna med tvål och vatten.
Tvätta dem noga och ofta.

Hosta och nys i ditt armveck.
Inte i dina händer.

Ta inte i ansiktet med händerna.

Håll avstånd till andra människor.

Förskola och skola

Alla barn och elever som är friska
ska gå till förskolan och grundskolan.

Men om ditt barn känner sig sjuk
ska ditt barn stanna hemma.
Även om ditt barn bara är lite sjuk.
Till exempel om ditt barn har

  • snuva
  • ont i halsen
  • hosta
  • feber

Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt.

Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller i skolan ska du hämta ditt barn direkt.

Är barnets förskola eller familjedaghem
stängt får barnen vara på en annan
förskola eller familjedaghem i Eksjö.

Undervisningen på Eksjö Gymnasium
är från hösten i skolan igen.

Går du på vuxenutbildning får du
information från skolan om höstens studier.

Vård och omsorg

Träffa inte gamla personer
eller vänner om de är på

  • sjukhus
  • äldreboenden
  • stödboenden

Då minskar risken att smittan sprids
till de personer som viruset kan
vara farligt för.

Det är förbjudet att besöka äldreboenden.

Aktiviteter på äldreboenden
och träffpunkter är inställda.

Hjälp med att handla
mat och läkemedel

Är du 70 år och äldre eller
tillhör en riskgrupp ska du inte
träffa så många människor.
Då är det bra om vi hjälper varandra
med att till exempel att handla mat.

Har du ingen som kan hjälpa dig
med att handa mat och läkemedel
kan du ringa Eksjö kommun.
Telefonnumret är 0381-364 00. 
Mellan dessa tider kan du ringa:
måndag–fredag, klockan 9.00–12.00.

Kultur och fritid

Simhallen, biblioteken och Eksjö museum
är öppna som vanligt.

Många arrangemang är inställda
för att man inte ska smitta varandra.

Information om viruset corona

Krisinformation.se
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.selänk till annan webbplats

Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats

1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplatslänk till annan webbplats

113 13 svarar på frågor
Har du frågor om viruset corona?
Ring telefonnummer 113 13,
Sveriges telefonnummer för information.

Teckenspråkstolkad information

Informationen senast uppdaterad: 3 september 2020, klockan 09.40

Kontakt

Kontaktcenter

Besök:

Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon:

0381-360 00

E-post:

kommun@eksjo.se

Fax:

0381-166 00

HJÄLPTE DEN HÄR SIDAN DIG? JA NEJ

Sidan senast uppdaterad: 3 september 2020

Lättläst svenska och teckenspråkstolkad information

Information på lättläst svenska, teckenspråk och mer information om coronaviruset covid-19

En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.

Till toppen

Translate page

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:575 80 Eksjö

Telefon: 0381–360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax:0381–166 00

Öppettider

Telefon:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Besök:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Dag före röd dag och vid så kallade klämdagar stänger kontaktcenter klockan 12.00.

Felanmälan

Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.