På denna sida finns information om borgerlig vigsel, kommunarkiv, digital myndighetspost, begravningsombud och notarius publicus.
Borgerlig vigsel
En borgerlig vigsel innebär en kort ceremoni utan religiösa inslag, som är kostnadsfri.
Vigseln kan ske i kommunfullmäktigesalen i Eksjö stadshus, Österlånggatan 14, Eksjö, eller på annan plats inom Eksjö kommun som man själv väljer.
Ansök om hindersprövning
Innan du skickar in förfrågan om tid för vigsel ska du ansöka om hindersprövning. Detta ska göras i god tid, handläggningstiden är 3–4 veckor (intyget gäller i fyra månader från utfärdandet). Skatteverket utfärdar sedan intyg om hindersprövning och vigselintyg. På Skatteverkets webbplats ansöker du om hindersprövning:
Ansök om hindersprövning – Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Vittnen
Utse två vittnen som är 18 år eller äldre, att närvara vid vigseln. Saknas egna vittnen, kan det ordnas genom förvaltningen när vigsel sker i Eksjö stadshus, dock endast på vardagar mellan klockan 8–17 (fredagar 8–15).
Vigselförrättare
Vigselförrättare i Eksjö kommun är:
Tomas Erazim
Hanna Pansell Edvardsson
Elisabeth Hagelberg
Önskemål om tid för vigsel
Förfrågan om tid för vigsel görs via e-tjänsten minst två veckor före önskat vigseldatum. Önskemål om tid och särskild vigselförrättare tillgodoses där det är möjligt.
Borgerlig vigsel – förfrågan Länk till annan webbplats.
När tid för vigsel har överenskommits, ska intyg om hindersprövning och vigselintyg tillsammans med personuppgifter för eventuella vittnen skickas in.
Handlingarna skickas till Eksjö kommun, Kansli- och utvecklingsavdelningen, 575 80 Eksjö.
Frågor
Eventuella frågor om borgerlig vigsel besvaras av Eksjö kommuns vigselsamordnare på telefon 0381-360 00.
Kommunarkiv
I Eksjö kommuns arkiv förvaras alla handlingar som ska sparas och bevaras för evigt. Samhällsinformation sparas för framtiden och är en del av vår gemensamma historia.
I kommunarkivet kan du ta del av originalhandlingar som till exempel protokoll. Här finns även kopior på betyg och betygskataloger, samt skolhälsovårdsjournaler.
Huvudregeln är att de allmänna arkiven är offentliga. Vissa handlingar omfattas av sekretess.
Enligt arkivlagen ska kommunerna bevara arkiv. Det finns tre skäl till detta:
E-tjänst för beställning av betygskopia
Beställning av betygskopia görs i första hand via e-tjänsten:
E-tjänst för handling från slutarkiv
Behöver du ha tillgång till en akt eller handling använd e-tjänsten:
Riktlinjer för digital slutarkivering
Syftet med riktlinjerna är att skapa rutiner och förutsättningar för att kunna bevara digital information.
Vid frågor
Vid frågor kontakta arkivansvarig via Eksjö kommuns kontaktcenter.
Begravningsombud
Begravningsombudet företräder den som inte är medlem i Svenska kyrkan, och är en förstärkning av länsstyrelsens tillsynsfunktion enligt
begravningslagen.
Exempel på uppgifter som ombudet har är att vara med i planering av nya begravningsplatsers utformning, och bevaka av begravningsavgiftens storlek. Begravningsombudet kan också framföra önskemål från den som inte tillhör Svenska kyrkan när det gäller begravningsverksamheten.
Begravningsombud för samtliga församlingar i Eksjö kommun är:
Uno Kenstam
Telefon: 0380-51 72 55
E-post: uno.kenstam@nassjo.se
Digital post
Ta emot din myndighetspost digitalt
När du skaffar en digital brevlåda kan du enkelt ta emot, läsa och samla din post från myndigheter, kommuner och regioner som skickar post digitalt. Du kan läsa din post när som helst och var än du är. Oavsett vilken digital brevlåda du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag. Din digitala brevlåda är ett säkert alternativ då du loggar in med e-legitimation.
Ditt ansvar att ta del av din digitala post
Du har alltid ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som kommer till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper. Du ansvarar även för att ha de internet‑ och mobiltjänster som krävs för att kunna använda tjänsten digital post om du valt att skaffa en digital brevlåda.
Skaffa en digital brevlåda
För att få din myndighetspost digitalt behöver du välja och skaffa en digital brevlåda. För att skaffa digital brevlåda behöver du ha e-legitimation. På Myndigheten för digital förvaltnings webbplats finns mer information om digital post och om hur du skaffar en digital brevlåda Länk till annan webbplats..
Har du ingen e-legitimation/BankID? Läs mer om hur du skaffar en e-legitimation/BankID Länk till annan webbplats.
Eksjö kommun skickar post digital
Ett flertal verksamheter vid Eksjö kommun skickar idag sin post digitalt. De mottagare som inte har en digital brevlåda får sin post på papper. Så småningom kommer mer och mer post att skickas digitalt.
Notarius publicus – jurist med vissa offentliga uppdrag
Notarius publicus
Notarius publicus är en jurist som har vissa offentliga uppdrag. Notarius publicus utses av länsstyrelsen och är en gammal tradition i vårt rättsväsende. Titeln är latin och betyder ungefär ”offentlig sekreterare”.
Uppdrag
Uppdraget innebär bland annat att hjälpa allmänheten med olika tjänster som att
Eksjö kommuns notarius publicus
För mer information om tjänster och kostnader kontakta:
Mikael Svegfors
Svegfors Advokatbyrå AB
Besöksadress: Storgatan 38, 578 31 Aneby
Tidbokning via telefon eller e-post:
Telefon: 0380-451 75, 072-226 32 22
E-post: advokat@svegfors.se
Webbplats: http://svegfors.se/notariuspublicus Länk till annan webbplats.
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
Kontaktuppgifter till begravningsombud och notarius publicus finns under respektive avsnitt här på denna sida.