För att få servera spritdrycker, vin, starköl och andra alkoholdrycker till allmänheten behöver du ansöka om tillstånd. Ska du sälja folköl eller tobak behöver du anmäla detta till kommunen innan du startar försäljningen. Försäljning av receptfria läkemedel ska anmälas till Läkemedelsverket.
Serveringstillstånd för starköl, vin eller sprit
För att få servera starköl, vin eller sprit till allmänheten behöver du enligt alkohollagen ett serveringstillstånd. Du ansöker om serveringstillstånd hos kommunen.
Tillståndet behövs oavsett om det gäller ett tillfälligt arrangemang eller om du behöver ett stadigvarande tillstånd för din restaurang. Ett stadigvarande tillstånd gäller året runt eller för ett arrangemang som återkommer under en viss period.
Alkohollagen reglerar vad som krävs för att få servera alkohol. Syftet med lagen är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Människors hälsa går före ekonomiska intressen och alkoholdrycker ska serveras återhållsamt.
Eksjö kommun har tagit fram riktlinjer som beskriver tillämpningen av alkohollagen:
När behövs serveringstillstånd?
Tillstånd krävs vid varje form av servering av spritdrycker, vin och starköl mot ersättning samt när alkoholdryck ingår i annan avgift, till exempel entréavgift.
Den som bedriver cateringverksamhet för slutna sällskap kan meddelas stadigvarande serveringstillstånd under förutsättningen att den lokal där serveringen äger rum för varje tillfälle anmäls till och godkänns av kommunen.
Om ett tidigare beviljat tillstånd ska ändras vad gäller tid, serveringsyta, eller ägarbyte så ska en ny ansökan göras.
När behövs inte serveringstillstånd?
Serveringstillstånd krävs inte om serveringen av alkohol
Notera att samtliga punkter i undantaget måste vara uppfyllda för att serveringen ska kunna ske utan tillstånd.
Krav för att få serveringstillstånd
När du ansöker om serveringstillstånd görs en bedömning av:
Serveringstillstånd kan vägras eller begränsas om serveringen kan medföra alkoholpolitiska olägenheter, även om övriga krav är uppfyllda.
Ansöka om serveringstillstånd
Din ansökan kan gälla:
Din ansökan kan också gälla utökningar av befintligt tillstånd, till exempel uteservering eller förlängt öppethållande. Handläggningstiden för nyansökningar och utvidgade tillstånd beräknas till cirka två månader efter att fullständig ansökan lämnats in.
Vid ansökan om tillstånd för servering av alkohol tar kommunen ut en ansökningsavgift.
Handläggning av serveringstillstånd
Alkoholhandläggare går igenom din ansökan och kontaktar dig om den behöver kompletteras. Dokumenten ska vara på svenska och i original eller som bestyrkt kopia. När ansökan är komplett påbörjas handläggningen.
I de ärenden där delegation inte finns, lämnas ärendet med förslag till beslut till samhällsbyggnadsnämnden.
När nämnden fattat beslut om att du får tillstånd utfärdas ett tillståndsbevis som innehåller uppgifter om vad tillståndet omfattar. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det.
Överklagande
Överklagandet ska göras skriftligt. I skrivelsen anges vilket beslut som överklagas, vilken ändring av beslutet som önskas, samt motivering. Överklagandet ska vara undertecknat av sökanden och ska vara ställt till Förvaltningsrätten. Kommunen måste ha mottagit överklagandet inom tre veckor från den dag sökanden fick del av beslutet.
Avgifter för serveringstillstånd
En avgift tas ut för serveringstillståndet, den varierar utifrån vilket tillstånd som söks.
I samband med att ansökan lämnas in betalas avgiften till:
Eksjö kommun, bankgiro 5813-0089.
På inbetalningen måste följande uppgifter anges: Ident: 2530, konto 31130.
Dessa avgifter gäller från den 1 januari 2021
Stadigvarande och tillfälliga tillstånd
Stadigvarande tillstånd, allmänhet, slutet sällskap eller catering: 9 600 kronor
Stadigvarande tillstånd, pausservering: 8 900 kronor
Tillfälligt tillstånd, allmänheten, 1 dag: 6 700 kronor
Varje ytterligare dag: 1 300 kronor
Tillfälligt tillstånd, slutet sällskap: 800 kronor
Per ytterligare tillfälle - max två: 100 kronor.
Tillfälligt utsträckt serveringstid, allmänheten: 1 000 kronor
Tillfälligt utsträckt serveringstid, slutet sällskap: 500 kronor
Tillfällig servering i annan lokal (från befintlig tillståndshavare): 500 kronor
Samtliga avgifter justeras efter prisbasbeloppet och avrundas uppåt till närmaste hundratal kronor.
Upplysning om övriga avgiftsklasser lämnas av alkoholhandläggaren.
Tillsynsavgifter serveringstillstånd
För stadigvarande serveringstillstånd tillkommer en årlig tillsynsavgift som baseras på vilken verksamhet som bedrivs och var serveringen är belägen.
Nivå 1 - Centralt belägen restaurang med normal stängningstid klockan 01.00:
9 600 kronor
Nivå 2 - Restaurang med normal stängningstid klockan 23.00: 3 900 kronor
Nivå 3 - Servering till slutna sällskap: 2 000 kronor.
Samtliga avgifter justeras efter prisbasbeloppet och avrundas uppåt till närmaste hundratal kronor.
Anmälan om kryddning av snaps samt anmälan om provsmakning
Anmälan om kryddning av snaps
Anmälan om kryddning av snaps (kryddat brännvin) ska göras till kommunen enligt alkohollagen.
Verksamheten ska vara i liten skala. Avsikten är att man på ett serveringsställe ska kunna krydda brännvin för servering i den egna verksamheten.
Den som har ett stadigvarande tillstånd att servera spritdrycker har, efter anmälan till kommunen, rätt att krydda spritdryck för servering som snaps i den egna serveringsrörelsen.
Anmälan om provsmakning av alkoholdrycker
Enligt alkohollagen är provsmakning av spritdrycker, vin, starköl eller andra alkoholdrycker vid arrangemang riktade till allmänheten tillåten om:
Tillståndshavaren, som avses i punkt 1 ovan, ska före arrangemanget göra en anmälan till kommunen.
Anmälan om cateringlokal
Den som har serveringstillstånd för cateringverksamhet för slutna sällskap ska varje gång servering äger rum anmäla serveringslokalen till kommunen och få den godkänd.
Du behöver ha ett stadigvarande cateringtillstånd för att anmäla catering till slutet sällskap.
Du som har stadigvarande cateringtillstånd till slutet sällskap ska inför varje serveringstillfälle anmäla den lokal där serveringen ska vara i. Anmälan av cateringservering gäller bara för catering inomhus.
Lokalen måste godkännas av kommunen innan du kan påbörja serveringen. Gör därför din anmälan i god tid innan serveringstillfället.
Enligt 8 kapitlet 4 § alkohollagen (2010:1622).
Anmälan om serveringsansvarig personal
Du behöver ha ett serveringstillstånd för att anmäla serveringsansvarig personal.
Serveringsansvarig personal måste ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt.
En ny anmälan ersätter alltid en tidigare inlämnad. Samtliga serveringsansvariga personer skall därför finnas med på anmälan.
Kom ihåg att även anmäla ägare och styrelseledamöter som ansvarar för serveringen.
Enligt 8 kapitlet 18 § alkohollagen (2010:1622).
Försäljning av folköl
Om du vill sälja folköl ska du göra en anmälan till kommunen. Du behöver göra en ny anmälan om försäljningsstället byter ägare. Om du sedan tidigare har serveringstillstånd för starkare drycker behöver du inte anmäla folkölsförsäljning.
Med folköl menas öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent.
Villkor för att få sälja folköl
Egenkontroll
Egenkontroll innebär att du som verksamhetsutövare ser till att all personal känner till och följer reglerna för försäljning av folköl. När du anmäler om försäljning av folköl ska du bifoga en kopia på ett kontrollprogram som beskriver din egenkontroll.
Kommunen kontrollerar att försäljare av folköl följer de regler som finns.
Tillsynsavgiften är 600 kronor per år.
Anmälan och egenkontrollprogram
Blanketterna "Anmälan om försäljning av folköl" och "Egenkontrollprogram folköl" får du genom att kontakta kommunens kontaktcenter, telefon 0381-360 00 eller via e-post kommun@eksjo.se
Försäljning av tobak
Om du vill sälja tobak måste du ansöka om tillstånd hos kommunen. Du behöver göra en ny ansökan om försäljningsstället byter ägare.
Läs om tobakslagen på Folkhälsomyndighetens webbplats
Villkor för att få sälja tobak
I offentliga lokaler och serveringsställen, som till exempel caféer och restauranger, är det rökförbud förutom i särskilda rökrum. Kontakta kommunens miljöenhet om du planerar att inrätta ett rökrum.
Egenkontroll
Egenkontroll innebär att du som verksamhetsutövare ser till att all personal känner till och följer reglerna för försäljning av tobak. När du ansöker om försäljningstillstånd av tobaksvaror ska du bifoga kontrollprogram som beskriver din egenkontroll.
Taxa
Kommunen tar betalt för tillståndsansökan samt för tillsyn enligt gällande taxa.
Försäljning av receptfria läkemedel
Vissa receptfria läkemedel får säljas på andra platser än öppenvårdsapotek. Om du vill börja sälja receptfria läkemedel måste du först anmäla det till Läkemedelsverket, som har det övergripande tillsynsansvaret.
Mera information om försäljning av receptfria läkemedel samt anmälan finns på Läkemedelsverkets webbplats:
Receptfria läkemedel och anmälan, Läkemedelsverket
Tillsyn
Kommunen kontrollerar att försäljningen av läkemedel följer lagstiftningen.
Tillsynsavgiften är 600 kronor per år.
Kontakt
Miljöenheten
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
samhallsbyggnad@eksjo.se
Sidan senast uppdaterad:
Alkohol, tobak och läkemedel i Eksjö kommun
För att få servera spritdrycker, vin, starköl och andra alkoholdrycker till allmänheten behöver du ansöka om tillstånd. Ska du sälja folköl eller tobak behöver du göra en anmälan till kommunen innan du startar försäljningen. Försäljning av receptfria läkemedel ska anmälas till Läkemedelsverket.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.
Translate page
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381–360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Fax:0381–166 00
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Dag före röd dag, dag före afton och vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.