Eksjö kommuns logotyp

Klagomål inom miljö- och hälsoskydd

Miljöenheten handlägger klagomål utifrån bland annat miljöbalken, livsmedelslagen och strålskyddslagen med flera. Klagomålen kan vara allt från störande industriverksamhet, vedeldning, brister i bostaden, störande ljud till misstänkt matförgiftning och så vidare.

Det är viktigt att du som upplever en störning kontaktar den verksamhet eller person som du upplever är ansvarig för störningen innan du lämnar in ett klagomål till myndighetsnämnden.

Olägenhet för människors hälsa är, enligt miljöbalken, en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan ha en större påverkan på hälsan och som inte är tillfällig.

Så här lämnar du ett klagomål

Ett klagomål lämnar du in via e-tjänsten nedan.

Fyll i e-tjänsten så noga du kan för att miljöenheten ska kunna handlägga klagomålet. För klagomål gällande buller, lukt och liknande störning behöver du föra störningsdagbok under ett par veckor.

Kan mitt klagomål lämnas anonymt?

Klagomål kan lämnas anonymt. Om du anmäler ett klagomål anonymt innebär det att du inte kan underrättas om eller överklaga beslut i ärendet. Tänk på att om det framgår vem du är genom till exempel namn, telefonnummer eller e-postadress så är du inte anonym eftersom kommunens handlingar är offentliga.

Klagomål på hyreslägenhet

Kontakt

Miljöenheten

Besök:

Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon:

0381-360 00

E-post:

samhallsbyggnad@eksjo.se