Vad behöver du som leverantör tänka på för att lämna anbud i en upphandling? Här hittar du bra stöd och nyttig information.
Vad är ett ramavtal?
Om Eksjö kommun har tecknat ett ramavtal avseende en viss vara eller tjänst så behöver Eksjö kommun inte gå ut i en ny upphandling varje gång man har behov av varan eller tjänsten, utan kan i stället handla ("avropa") från ramavtalet.
Annonsering och anbud
Alla upphandlingar, dock ej alla direktupphandlingar, annonseras i en offentlig annonsdatabas som är registrerad hos Konkurrensverket. Annonsdatabasen kan du hitta via sidan Pågående upphandlingar avtal.
Ett anbud behöver inte ha en bestämd design eller layout. Det viktigaste är att svara så tydligt som möjligt på det som efterfrågas i underlaget. Läs igenom underlaget noga, innan du lämnar anbud.
Att tänka på vid anbudsgivning
Checklista
Lämna anbud – Steg för steg
Hur hittar jag upphandlingar?
Förbereda inför anbud
Lämna anbud i Mercell Tendsign
Första gången du ska lämna anbud behöver du skapa ett konto i Mercell TendSign Länk till annan webbplats.
Kontot är helt kostnadsfritt för dig som leverantör.
Denna film visar hur du enkelt skapar ett elektroniskt anbud i Mercell TendSign Länk till annan webbplats..
Efter genomförd registrering får du omedelbar tillgång till systemet och kan då komma åt upphandlingsdokumenten.
Anbud måste lämnas in i tid. Sista datum framgår alltid av annonsen och upphandlings-dokumentet.
Du kan anonymt ställa frågor under anbudstiden i Mercell Tendsign där även svaren publiceras.Glöm inte att bevaka frågor och svar – någon annans fråga kan påverka ditt anbud.
Kontrollera innan du skickar in ditt anbud
Efter anbudsinlämningen – Vad händer?
Vad händer när jag lämnat mitt anbud?
Hur får jag veta hur det gick?
Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten ger dig som leverantör stöd och information om hur en upphandling fungerar och vad som är viktigt att tänka på. Kontakta dem om du har frågor kring offentlig upphandling. Du kan även söka svar på frågor i deras frågeportal.
Lagar, regler och policy om upphandling
Lagen om offentlig upphandling (LOU) gäller för upphandlingar som genomförs av kommuner, statliga myndigheter, regioner och bolag. Lagen reglerar hur offentlig upphandling av varor, tjänster, byggentreprenader, byggkoncessioner samt projekttävlingar ska genomföras. Lagen om offentlig upphandling (LOU) Länk till annan webbplats.
Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) gäller för upphandlingar inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) Länk till annan webbplats.
Lagen om valfrihetssystem (LOV) gäller när en myndighet beslutat att tillämpa valfrihetssystem för tjänster inom hälsovård och sjukvård. Lagen om valfrihetssystem (LOV) Länk till annan webbplats.
Syftet med Eksjö kommuns upphandlings- och inköpspolicy med riktlinjer är att kommunens samtliga verksamheter ska ha ett gemensamt synsätt på hur varor och tjänster ska köpas in. Policyn ska säkerställa att alla inköp motsvarar de behov, mål och krav som finns, och att inköpen görs på ett korrekt sätt. Det som köps in ska vara av rätt kvalitet till rimlig kostnad och med minsta möjliga miljöpåverkan, samt följa lagstiftningen.
Samarbete på höglandet
Inom inköps- och upphandlingsområdet samarbeter höglandskommunerna och Höglandsförbundet i ett affärsstrategiskt råd för att göra det lättare för företag att göra affärer med oss.
Länkar till höglandskommunerna och Höglandsförbundets annonserade upphandlingar
Aneby kommun Länk till annan webbplats.
Eksjö kommun Länk till annan webbplats.
Höglandsförbundet Länk till annan webbplats.
Nässjö kommun Länk till annan webbplats.
Sävsjö kommun
Vetlanda kommun Länk till annan webbplats.
Kontakt
Upphandlingsenheten
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
Sidan senast uppdaterad:
Bli leverantör till Eksjö kommun
Vad behöver du som leverantör tänka på för att lämna anbud i en upphandling? Här hittar du bra stöd och nyttig information.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381-360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Samma tider som ovan.
Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.