Du kan ansöka om stöd och hjälp i hemmet när du är i behov av hjälp med personlig omvårdnad och serviceinsatser i hemmet. När behovet av tillsyn och omsorg är så stort, att du inte längre kan bo kvar hemma, kan du ansöka om plats på särskilt boende.
Ansökan
Ansökan görs via biståndsenheten
Om du upplever att du eller en närstående behöver stöd och hjälp i hemmet eller behöver flytta till särskilt boende tar du kontakt med biståndsenheten via kommunens kontaktcenter.
Individuell behovsbedömning
En socialsekreterare vid kommunens biståndsenhet gör en individuell bedömning av ditt behov enligt socialtjänstlagen. Vid bedömningen utgår socialsekreteraren från hur situationen sett ut för dig tidigare, hur situationen är nu och hur det blir sedan. I samband med utredningen tar socialsekreteraren ställning till följande:
Under utredningen kartlägger socialsekreteraren, utöver behov och tidigare insatser:
För att utredningen ska bli fullständig kan socialsekreteraren behöva hämta uppgifter från till exempel hälso- och sjukvårdspersonal. Du har möjlighet att godkänna eller neka till att socialsekreteraren tar dessa kontakter.
Därefter görs en bedömning med mål och beslut. Besluten är tidsbegränsade. Uppföljning ska även ske vid förändring. Biståndet ska se till att du får en skälig levnadsnivå och ska utformas så att det stärker dina möjligheter att leva ett självständigt liv. Beslutet skickas till dig för delgivning, innan dess ska kommunen ha kontaktat dig antingen muntligt eller skriftligt.
Hur lång tid tar det från dess att jag ansöker om en insats tills dess att jag får ett beslut?
Socialsekreteraren utreder din ansökan så skyndsamt som möjligt. Beroende på vad du ansöker om kan det ibland ta några dagar och ibland flera veckor innan utredning och beslut är färdigt.
Omsorg efter sjukhusvistelse
Ibland kan behov av omsorg uppstå i samband med sjukhusvistelse. Sjukvårdspersonalen frågar då om du vill att kontakt tas med kommunen, för att utreda om det behövs stöd och hjälp i samband med hemgång. Om du vill detta skickar vårdavdelningen ett meddelande till kommunen om att vårdplanering behöver inledas inför utskrivning från sjukhuset.
Avgifter
Avgiften för omsorgen grundar sig på din inkomst och hur mycket hjälp du får.
Kommunen gör en beräkning av hur stor just din avgift blir.
Högsta avgift (maxtaxa)
Omsorgsavgiften påverkas av inkomst och hjälpinsatser och får inte överstiga
2 575 kronor per månad och per person. Kostnaden för hemtjänst/omvårdnad, trygghetslarm och hemsjukvård räknas in i högsta avgiften. Avgiften för matdistribution, matabonnemang och eventuell hyra tillkommer oavsett inkomst.
Avgifter för år 2024
Förbehållsbelopp
Ett förbehållsbelopp utgörs av boendekostnad, minimibelopp samt eventuella tillägg för fördyrade levnadskostnader.
Minimibelopp
Minimibelopp är den summa som ska täcka normalkostnader för livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, dagstidning, telefon, hemförsäkring, öppen hälso- och sjukvård, tandvård, hushållsel, förbrukningsvaror, resor, möbler, husgeråd och läkemedel.
Minimibeloppet är
Tillägg för förbehållsbeloppet
Om du har fördyrade levnadskostnader kan ett tillägg till förbehållsbeloppet beviljas. Exempel på detta är matkostnad för den som är beviljad matdistribution eller matabonnemang på särskilt boende, eller kostnad för god man.
Preliminär beräkning
Gör en preliminär beräkning Länk till annan webbplats. för att uppskatta vad den omsorg du behöver kostar. När du har ansökt om, och blivit beviljad någon form av vård och omsorg, får du en blankett med förfrågan om inkomst som ska fyllas i och returneras.
Efter att kommunen mottagit inkomstuppgifter från dig, och gjort en beräkning, beslutas om den exakta avgiften och ett avgiftsbeslut skickas till dig.
Till dess att vi får in din inkomstanmälan betalar du upp till maxtaxan.
Du är skyldig att meddela ändrade förhållanden under året som kan påverka beräkningen av avgiften.
Vid frågor kontakta avgiftshandläggare, telefon 0381-67 40 20. Telefontid klockan 08:30-12:00 varje helgfri vardag. Det går också bra att skicka e-post: avgiftshandlaggning@hoglandet.se
Kontakt
Biståndsenheten
Besök:
Mejerigatan 5, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
socialasektorn@eksjo.se
Telefontid:
Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30–9.30. Detta gäller alla handläggare. Övrig tid kan du lämna meddelande till handläggare som kontaktar dig inom två arbetsdagar.
Avgiftshandläggare
Vid frågor kontaktar du avgiftshandläggaren på telefon 0381-67 40 20.
E-postadress: avgiftshandlaggning@hoglandet.se