När någon närstående avlider ställs du som anhörig inför många praktiska frågor kring exempelvis begravning, bouppteckning och dödsboanmälan. Här kan du få mer information om vad som gäller och vad du bör tänka på.
Enligt 18 kapitlet, 1 § ärvdabalken ska dödsbodelägare, det vill säga efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare, gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. Det innebär bland annat att ni som ingår i dödsboet ska göra en bouppteckning alternativt ansöka om en dödsboanmälan. Finns det inga arvsberättigade släktingar och den avlidne inte har skrivit något testamente är Allmänna arvsfonden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. dödsbodelägare.
När någon har avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och eventuellt efterlevandes maka/makes tillgångar och skulder.
En bouppteckning görs vanligtvis inom tre månader efter dödsfallet. Den ska skickas in till Skatteverket inom en månad efter att den är klar. En bouppteckning kan göras privat eller med hjälp av en begravningsbyrå eller jurist.
Bouppteckningsblankett och informationsblad finns på Skatteverkets webbplats. Länk till annan webbplats. Du kan också ringa till Skatteverket på telefon 0771-576 576 för att få en blankett och mer information.
Om den avlidne saknar tillgångar eller om den avlidnes tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet kan bouppteckningen eventuellt ersättas av en dödsboanmälan.
Dödsboanmälan
När en person avlider måste dödsboets gås igenom och redovisas. Om det inte finns tillgångar i ett dödsbo, eller om tillgångarna endast räcker till att betala begravningen och andra utgifter i samband med dödsfallet, kan ansökan om dödsboanmälan lämnas in.
Enligt 18 kapitlet 1 § ärvdabalken skall dödsbodelägare, det vill säga efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare, gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. Det innebär bland annat att ni som ingår i dödsboet ska göra en bouppteckning alternativt ansöka om en dödsboanmälan.
Som dödsbodelägare kan du ansöka om en dödsboanmälan när:
Viktigt att tänka på vid ansökan om dödsboanmälan
Så här ansöker du
Ansök via e-tjänsten och skriv under den. För att använda e-tjänsten behöver du ha tillgång till någon form av e-legitimation, exempelvis BankID.
Ansök om dödsboanmälan Länk till annan webbplats.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten får du via kontakt med handläggare en skriftlig ansökan hemskickad. Den skriftliga ansökan och de nedan efterfrågade handlingarna skickas till:
Eksjö kommun
Dödsbohandläggare
Biståndsenheten
575 80 Eksjö
Vi ser gärna att du tar kontakt med oss så snart som möjligt, detta bör ske inom två månader efter dödsdagen. Om ingen kontakt tas inom två månader kan en ansökan om anstånd lämnas in till skatteverket.
Förutom ansökan behövs följande handlingar för att vi ska kunna pröva ärendet:
Jämkning
Vänligen kontakta dödsbohandläggare för jämkningsblankett för efterlevande maka/make /registrerad partner. Jämkning kan ske enligt äktenskapsbalken 12 kapitlet 2 § vilket ger efterlevande maka/make/registrerad partner möjlighet att behålla sin del av giftorättsgodset.
Vänligen observera att om den avlidne ägde fastighet eller tomträtt måste bouppteckning ske.
Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader
När dödsboanmälan är klar kan dödsbodelägare ansöka om ekonomiskt bistånd till begravningskostnaderna. Tillgångarna som finns i dödsboet ska i första hand användas till att betala begravningskostnaderna. Finns det inte tillräckligt med pengar till detta kan ekonomiskt bistånd sökas. Den som beställt begravningen blir betalningsskyldig om tillgångarna i dödsboet inte räcker (exempelvis på grund av att andra fordringar betalats eller om andra uttag skett innan begravningskostnaderna är betalda).
Har andra skulder betalats/dragits från den avlidnes konto efter dödsdagen så kompenseras inte det av det ekonomiska biståndet.
Bistånd till begravningskostnader kan maximalt utgå med ett halvt prisbasbelopp. Eventuella tillgångar dras av från denna summa och bistånd kan beviljas med mellanskillnaden. Eventuellt bistånd minskas med de tillgångar som finns i dödsboet. Tänk på att alla tillgångar i dödsboet i första hand ska gå till begravningen.
Så här ansöker du
Ansökan om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader görs via vår e-tjänst. För att använda e-tjänsten behöver du ha tillgång till någon form av e-legitimation, exempelvis BankID. För att ansökan ska vara fullständig behöver vissa handlingar som rör dödsboet skickas med. Därför är det bra om du har dem nära tillhands när du fyller i ansökan. Du kan välja att antingen ladda upp handlingarna som bilagor till ansökan eller skicka dem med post till biståndsenheten Eksjö kommun.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten får du via kontakt med dödsbohandläggare en skriftlig ansökan hemskickad. Den skriftliga ansökan och de nedan efterfrågade handlingarna skickas till:
Eksjö kommun
Dödsbohandläggare
Biståndsenheten
575 80 Eksjö
Om du önskar mer information om ansökan, kostnader eller vilka handlingar som behövs kan du kontakta dödsbohandläggaren.
xx
Relaterade länkar
Om dödsfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. – information från 1177.se
Om sorg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. – information från 117.se
Efterlevandeguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Skatteverket – När en anhörig dör Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Biståndsenheten, dödsbohandläggare
Besök:
Mejerigatan 5, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
socialasektorn@eksjo.se
Fax:
0381-366 50
Telefontid:
Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30–9.30. Detta gäller alla handläggare. Övrig tid kan du lämna meddelande till handläggare som kontaktar dig inom två arbetsdagar.