Eksjö kommuns logotyp

Servicedeklarationer – funktionshinderomsorgen

För att brukare inom funktionshinderomsorgen ska veta vilken grad av service de kan förvänta sig har socialnämnden i Eksjö kommun beslutat om servicedeklarationer.

Servicedeklarationerna tydliggör inte bara vilken service som erbjuds, utan fungerar även som ett stöd för att säkerställa att personalen arbetar likriktat och rättssäkert inom ramen för respektive insats i funktionshinderomsorgens verksamheter. På så sätt skapas en gemensam förståelse för arbetssätt, bemötande och ansvar. Servicedeklarationerna beskriver också vad som förväntas av brukaren för att samarbetet ska fungera så bra som möjligt, med målet att insatserna ska bidra till ökad självständighet, trygghet och delaktighet i vardagen.

Bostad med särskild service för vuxna enligt LSS

Insatsen syftar till att du ska få en fungerande vardag och kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån dina förutsättningar. Ansökan om bostad med särskild service görs hos socialsekreterare på biståndsenheten, Eksjö kommun. Socialsekreteraren utreder dina behov och gör en individuell prövning innan beslut fattas. Insatsen innebär att du bor i en egen lägenhet. Du väljer själv hur du vill ha det i din lägenhet och hur du vill utforma din dag. Förutom personlig omvårdnad och praktisk hjälp i hemmet ingår även stöd i samband med fritidsaktiviteter. Allt utgår ifrån ditt behov av hjälp och stöd i vardagen.

Det här kan du som beviljats bostad med särskild service förvänta dig

  • Du får en kontaktperson på boendet.
  • Du blir erbjuden att träffa din kontaktperson och enhetschefen för
    boendet inför att du flyttar in i din bostad. Du får då information
    om boendet och kan ställa frågor.
  • I samband med att du flyttar in görs en genomförandeplan
    tillsammans med dig, utifrån den hjälp du behöver. Planen följs
    upp vid behov eller minst en gång per halvår.
  • Personal finns tillgänglig under hela dygnet för dig som har behov.
  • Vi knackar alltid på dörren innan vi går in till dig
  • Vi arbetar för ett gott bemötande och god kommunikation.
  • Personalen har god kunskap och erfarenhet, och får kontinuerlig
    fortbildning och handledning vid behov.
  • Personalen är lyhörd för dina behov och önskemål.
  • Med ditt samtycke välkomnar vi dina anhöriga så att de får
    regelbunden information och vi får deras synpunkter.
  • I anslutning till ditt boende finns tillgång till lokaler för social
    samvaro.
  • Du har möjlighet till egna eller gemensamma fritidsaktiviteter med
    grannarna i ditt boende upp till totalt tre gånger i veckan, varav
    stöd till egna fritidsaktiviteter kan erbjudas upp till två gånger i
    veckan om du vill.
  • Husmöten hålls på boendet om du eller dina grannar önskar det.

Det här förväntar vi oss av dig

  • Du ansvarar för att följa upprättat hyreskontrakt.
  • Du gör det du klarar själv, utifrån din egen förmåga och enligt
    genomförandeplan.
  • Du tar emot den hjälp som vi tillsammans har planerat och säger
    till i förväg om du inte kan följa planeringen.
  • Du talar om dina önskemål och om du är missnöjd med något.
  • Du ansvarar för att ansöka om färdtjänst om du har svårigheter
    med att gå, cykla eller åka kollektivt.

Det här eftersträvar vi

  • Du ska känna dig trygg och väl bemött.
  • Du ska kunna kommunicera och bli förstådd.
  • Du ska förstå/känna till förändringar i vardagen.
  • Du ska känna att du är delaktig.
  • Det finns en kontinuitet i personalgruppen.

Daglig verksamhet enligt LSS

Att ha ett arbete har en väsentlig betydelse för alla människors livskvalitet och delaktighet i samhällslivet. Genom arbetet tillgodoses behov som gemenskap, personlig utveckling och en meningsfull tillvaro. Daglig verksamhet är till för dig som har en funktionsnedsättning, har rätt till insatser enligt LSS, är i yrkesverksam ålder och som inte har något arbete eller går i skola. Ansökan om daglig verksamhet LSS görs hos biståndsenheten, Eksjö kommun. Socialsekreteraren utreder dina behov och gör en individuell prövning innan beslut fattas.

Det här kan du som beviljats daglig verksamhet förvänta dig

  • Så snart din ansökan beviljats blir du kontaktad av din socialsekreterare för ett uppstartsmöte tillsammans med en samordnande handledare och inom tre månader får du en anpassad daglig verksamhet.
  • Om du vill får du göra studiebesök på de olika dagliga verksamheterna. Valet av daglig verksamhet görs i dialog med dig. Vi tar hänsyn till dina förutsättningar, önskemål och behov.
  • På din dagliga verksamhet arbetar handledare som också kommer vara dina kontaktpersoner.
  • Handledarna gör tillsammans med dig en genomförandeplan utifrån den hjälp du behöver. Genomförandeplanen görs i anslutning till att du påbörjar daglig verksamhet. Genomförandeplanen följs upp vid behov eller minst en gång per halvår.
  • Att vi arbetar för ett gott bemötande och god kommunikation.
  • Personalen har god kunskap och erfarenhet och får kontinuerlig fortbildning och handledning vid behov.
  • Personalen är lyhörd för dina behov och önskemål.
  • Du får vara med och påverka din arbetsdag.
  • Du erbjuds delta i regelbundna möten där du får vara med och utveckla den dagliga verksamheten.
  • Du får möjlighet att prova på nya arbetsuppgifter om du vill.
  • Med ditt samtycke välkomnar vi dina anhöriga så att de får regelbunden information och vi får deras synpunkter.

Det här förväntar vi oss av dig

  • Du gör det du klarar själv, utifrån din egen förmåga och enligt genomförandeplan.
  • Du ansvar för att själv ta dig till din dagliga verksamhet.
  • Du ansvarar för att meddela sjukdom och ledighet.
  • Du talar om dina önskemål och om du är missnöjd med något.

Det här eftersträvar vi

  • Du ska känna dig trygg och väl bemött.
  • Dina arbetsuppgifter ska kännas meningsfulla och utvecklande.
  • Du ska kunna kommunicera och bli förstådd.
  • Du ska känna att du är delaktig.
  • Det finns en kontinuitet bland handledarna på din dagliga verksamhet.

Synpunkter

Tala om vad du tycker!

Har du synpunkter eller inte tycker att vi lever upp till vad du kan förvänta dig av oss? Då vill vi att du berättar det för oss!

Dina synpunkter ger oss värdefull information för att vi ska kunna förbättra våra verksamheter.

Kontakt

Kontaktcenter

Besök:

Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon:

0381-360 00

E-post:

kommun@eksjo.se