Eksjö kommuns logotyp

Vi som samlar konst

Konst med landskaps- och naturmotiv, från Eksjö kommuns samlingar

Eksjö kommun har en stor samling konst som till största delen är utplacerad vid skolor, förskolor, vårdboenden och kontor. Den offentliga konsten – som alla har tillgång till – är en del av vårt demokratiska samhälle. Alla ska ha möjlighet att uppleva konst i sin närmiljö. Konsten kan beröra, väcka tankar och känslor och skapa en bra arbetsmiljö.

I en utställning i Eksjö museums konsthall visas måleri och grafik med landskaps- och naturmotiv. Spännande möten uppstår när verk från sent 1800-tal till idag ställs mot varandra. Bland annat visas konst av Ferdinand Hernlund, Ester Almqvist, Per Ekström, Lennart Palmér, Hugo Karlsson, Gustaf Fjaestad och Gudrun Key Åberg.

Utställningen Vi som samlar konst öppnar Lördag 13 juni, samma dag som Eksjö museums nya basutställning "Eksjö - en del av historien" invigs.

Vi som samlar konst visas 13/6–23/8 2026.

Bild: Målning av Gudrun Key Åberg