Eksjö kommuns logotyp

SKUA

För några år sedan fick jag möjligheten att gå en utbildning i SKUA, handledare i Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det var genom Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) på uppdrag av Skolverket som höll i utbildningen. Jag blev intresserad av denna utbildning för att vi hade många nysvenska i klasserna. Men sedan jag gått utbildningen har jag förstått att detta arbetssätt vinner alla på även de med svenska som modersmål. Jag har tillsammans med en kollega hållit i olika utbildningstillfällen, dels mot fritidshem men också mot en del skolor. Sedan hösten-20 håller jag i detta på min egen skola, Furulundsskolan i Mariannelund.

Förra terminen arbetade vi med klassiska sagor från förskoleklass och upp till och med åk 6. Denna termin har vi fokus på ord och begrepp samt läsförståelse. Varje åldersgrupp arbetar med en Astrid Lindgrens saga. Vi ses en gång i månaden via Teams.

Vi arbetar enligt följande:

  • Genomgång av aktiviteter före läsning. Jag ger tips och idéer för vad man kan göra.
  • Vi tittar på vilka ord som behöver förklaras och vilka arbetssätt som kan användas.
  • Jag presenterar flera förslag på hur texten kan bearbetas, under läsningen och efter läsning.
  • Vid varje tillfälle får deltagarna tid att planera och reflektera över vad som gått bra och vad som behöver utvecklas eller ändras på.

På detta sätt arbetar vi mer på djupet med texterna. Vi får också en större förståelse över vilka ord som behöver förklaras och arbetas med. Tillsammans lär vi av varandra, prövar, ändra och förbättra vilket leder till en bättre undervisning.

En fråga jag funderar på är hur får man detta att bli en naturlig del i undervisningen istället för att det bara blir något som görs tillfälligt?

Eleonor Johansson Förstelärare Furulundsskolan

Vad är språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt? - Nationellt centrum för svenska som andraspråk Länk till annan webbplats.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300