Dagens blogginlägg blir ett tips om mitt absolut mest använda spel. Jag spelar det här med mina elever i olika versioner beroende på var i lärandet de befinner sig.
Man behöver en kortlek, (det är inte så noga att den är komplett) och man kan med fördel sitta i grupper om max 4. Spelet går ut på att skapa talet 10 med hjälp av de fyra räknesätten och kortens valörer. Eleverna tränar: huvudräkning, taluppfattning och flexibilitet. Eftersom vi oftast spelar på det viset att vi hjälper varandra så blir det ett aktivt lärande där elever visar och förklarar för varandra.
Nivå 1
Tag 2 kort var.
Försök få 10 genom addition av två eller fler kort.
Kan man inte med sina 2 kort får man ta ett nytt kort. Kan man inte då så går turen vidare.
Man ska alltid ha minst 2 kort på hand.
Exempel: 3 + 7 = 10
Den som har flest kort när kortleken är slut har vunnit omgången 😊
Klädda kort
E = 1 Kn = 11 D = 12 K = 13
Nivå 2
Använd addition och subtraktion.
Exempel: 13 - 3 = 10
Exempel: 7 + 6 - 3 = 10
Nivå 3
Tag 3 kort var och ha alltid minst 3 kort på hand.
Använd alla 4 räknesätten.
Exempel: (12/12) + 9 = 10
Exempel: (4 * 5 ) / 2 = 10
Frågor att fundera på:
Emilie Nyrén, utvecklingslärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer