Under läsåret 20/21 har Linnéskolan haft Tillgänglig lärmiljö som kompetensutveckling. Vi har utgått från boken Autism och ADHD i skolan, skriven av Sjölund m fl. I boken finns många tips på hur vi gör den fysiska miljön och undervisningen tillgänglig och trygg, både för enskilda elever, och på gruppnivå.
I tillgänglig lärmiljö ingår mycket, inte bara det fysiska rummet med material, utan hur vi undervisar, synliggör lärandet och återkopplar till exempel. Till hösten får vi på Linnéskolan möjlighet att tänkta nytt, då vi ska göra om en lokal till ett klassrum. Här får vi tänka kring möblering, då det inte kommer vara 26 likadana bänkar. Kanske några sitter enskilt, några vid ett runt bord, några sitter på matta, ja vad vet jag. Jag gissar att vår undervisning kommer justeras och utvecklas, då den fysiska miljön kan ge spännande ideér.
Kom gärna med tips på möbler, digitala hjälpmedel och former för undervisning.
/Maria Einarsson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer