Hej!
Jag heter Arne Klintberg och jobbar som matematik och idrottslärare på Grevhagsskolan i Eksjö.
När dom nya kursplanerna kom för ett antal år sedan och algebra blev ett tydligt mål i det centrala innehållet i matematikämnet även på mellanstadiet, blev jag intresserad av att försöka hitta sätt att jobba med algebra så det blir mer begripligt för mina elever.
I arbetet med att försöka få mina elever till att utveckla ett bättre algebraiskt tänkande börjar arbetet redan i 4:an. Här kommer jag att presentera arbetet i årskurs 6 där jag försökt jobba mycket med mönster, med bokstavssymboler, uttryck och att förenkla uttryck för att så småningom lösa ekvationer, delvis med hjälp av praktiskt material.
Vi har jobbat med positiva tal, halvor och fjärdedelar i första hand. Vi har försökt att hjälpa eleverna att visualisera vad uttryck och ekvationer är för något.
Vi har också försökt differentiera undervisningen så att möjlighet har funnits att även fördjupa sig och jobba med tredjedelar och femtedelar och därmed söka efter MGN (minsta gemensamma nämnare) i ekvationslösningar.
Här kommer några bilder som visar vad vi jobbat med i klass 6A och 6B under terminen!
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Varför ska vi jobba med algebra?
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Varför behövs algebra?
Är du intresserad av detta arbete eller har frågor så får du gärna höra av dig.
Så fort möjlighet ges att träffas fysiskt igen kommer jag att redovisa detta på en matematiklärar-träff (om intresse finns).
Arne Klintberg
Matematik/Idrottslärare
Grevhagsskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer