Eksjö kommuns logotyp

Favoriten whiteboard.fi där alla elever kan svara på min fråga samtidigt!

Whiteboard

Whiteboard.fi är ett gratis digitalt verktyg där jag ställer en fråga och eleverna skriver sitt svar på sin dator/padda/mobil. Jag ser samtliga elevers svar på min dator i realtid. Jag kan se elevernas namn kopplat till svaren och jag kan lätt rensa elevernas svar och ställa en ny fråga. Eleverna behöver inte logga in och greja en massa, de får en tillfällig kod/QR kod och ”kommer med” direkt. Jag behöver inte heller förbereda speciellt mycket, bara skriva in webbadressen och min fråga.


whiteboard

När eleverna har svarat så kan jag klicka fram olika elevers svar och läsa upp/resonera kring svaren. När jag tar fram ett svar på det här sättet kan jag välja att dölja elevernas namn eller visa vem som har svarat vad. Jag väljer oftast att visa anonyma svar då jag vill att alla ska känna sig fria att kunna svara utan att vara rädda för att ha svarat fel. Jag som lärare ser ju dessutom alla svar och behöver ju inte visa den som har svarat tokigt, tramsigt eller kanske inte svarat alls.

Jag använder whiteboard.fi i princip varje lektion. Ofta som en inledning på lektionen där eleverna får fundera över vad vi arbetade med sist. Ex: Vem var Columbus? Vart ville han segla? Blev det som han hade tänkt sig? Motivera: tycker alla att det är en god idé att fira Columbusdagen? Fyra frågor som sammanfattar en hel lektion! Alla ”tvingas” tänka/svara. Man kan inte sitta och förlita sig på ”Pelle och Lisa” som alltid räcker upp handen och svarar på frågor så att man själv inte behöver ”bry sig”. Här avkrävs alla elever ett svar. Jag som lärare får en snabb överblick: hängde de med förra lektionen? Behöver vi ta det här igen eller räcker det med att vi tittar på några svar och repeterar/resonerar utifrån dem? I bland får eleverna ta hjälp av varandra och då kan de svara i par eller grupp och får på så sätt tillsammans resonera sig fram till ett svar.

Genom att använd whiteboard.fi som inledning så har även de elever som eventuellt missade förra lektionen fått en möjlighet att sätta sig in i vad vi gjorde sist och kommer snabbt och smidigt ”med på banan”.

Jag brukar också påpeka att om det är ”helt blankt”…om man kommer inte ihåg något…då behöver man hänga med bättre på lektionen, kanske repetera hemma eller fråga under lektionen om man inte förstår – det blir liksom ett litet kvitto för både eleven och mig.

Man kan välja om man vill rita eller skriva svaret vilket borde göra att man kan använda whiteboard.fi även för yngre barn.

whiteboard

Den här övningen tar inte mer än fem minuter och är en perfekt inledning till att fortsätta lektionen där vi slutade sist eller som ”exit tickets” för att repetera/avsluta lektionen. I gratisvarianten som jag använder så kan man inte spara elevernas svar men på det sättet som jag använder whiteboard.fi så ser jag ingen anledning att spara svaren utan gratisvarianten fungerar alldeles utmärkt. Så om du inte redan är bekant med whiteboard.fi eller något annat liknande digitalt verktyg så testa gärna! Ett riktigt bra pedagogiskt verktyg som jag inte skulle vilja vara utan!

Så här gör du:

whiteboard
  1. Gå till whiteboard.fi Länk till annan webbplats.och tryck på ”new class”.
  2. Döp klassen (Your name)
  3. Klicka på ”create new class” längst ner till höger. Då får du upp en ruta där du kan se den kod som eleverna ska ange.
  4. Klicka på ”Toggle my whiteboard” och skriv in din fråga.
  5. Eleverna går till http://www.whiteboard.fi  Länk till annan webbplats.och trycker på ”join class” och skriver in koden. De kan också skriva in whiteboard.fi/koden i adressfältet i en webbläsare för att komma direkt till rätt sida, eller använda QR-koden som dyker upp när du startat en sida.
  6. Klicka på ”toggle my” whiteboard igen för att växla sida och se elevernas svar

Vill du anonymisera svaren så går du till kugghjulet längst upp till höger och klickar på ”hide student namnes”

Här har du ett enkelt klipp som guidar dig på en minut:

http://www.youtube.com/watch?v=dNEJrMJPRQQ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


//Marie Ttitus utvecklingslärare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300