Eksjö kommuns logotyp

Men Marie, hur ska det gå?

På väggarna i mitt klassrum så finns det språkutvecklande bildstöd som vi använder oss av flitigt.

Varför?

Jag uppmanar eleverna att titt som tätt kika sig omkring och ta del av stödet. Vi har bland annat en ”Rumpnisse” som frågar "Vaffö då då”? Sambandsord att använda när man har ställt den magiska frågan VARFÖR!

Vi har också en modell över hur man kan utveckla sina resonemang ur olika perspektiv. Vi börjar direkt i åk 7 att arbeta så smått med dessa språkutvecklande strategier och så hänger det med i stort sett varje lektion i tre år.

Rumpnisse

Jag brukar säga att när vi gör bedömningsuppgifter hos mig så blir jag, kanske tvärt emot andra lärare, glad när eleverna tittar sig omkring. Då vet jag att de funderar på hur de kan utveckla sina texter och resonemangskedjor.

 

Nu börjar nationella proven i SO närmar sig och de klasser som inte får vara i ”min” so-sal brukar säga: Men Marie, hur ska det gå nu? Vi har ju inte ”alla de där grejerna” på väggarna i salen där vi ska vara!

- Ja men det där kan ni ju nu!

- Nä, det kommer inte att gå lika bra, vi behöver sambandsorden och de olika perspektiven!

Olika perspektiv

- Då gör vi så här: ni blundar och så försöker ni se framför er vad som finns på väggarna! Så ber jag dem berätta vad vi har på väggarna och ALLA kan rabbla upp sambandsorden, kommer ihåg ”Rumpnissen” och ALLA kommer åtminstone

ihåg perspektiven: individ, samhälle, globalt, ekonomiskt och hållbar utveckling!

Snacka om effektiv hjärntvättning… eller som jag väljer att tänka: vilken fantastisk verktygslåda vi har hjälpts åt att packa under tre år!

När jag träffar ”gamla” elever som gått vidare till gymnasiet (det har till och med hänt med elever som pluggar på universitet) så säger de: De där "grejerna" som du hade på väggarna har jag såå bra nytta av! Eller gymnasiekillen som jag träffade för något år sedan som sa: Asså, den där läskiga Rumpnissen som glodde på mig i tre år … den ser jag fortfarande framför mig ibland när vi ska skriva analyser eller resonerande texter!

Hjärntvättning eller verktygslåda…men få saker gör mig så glad som att jag har kunnat ge mina elever redskap för framtiden! Så nationella proven i SO kommer att gå jättebra med hjälp av språkutvecklande bildstöd som etsat sig fast på näthinnan!

//Marie Titus Utvecklingslärare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300