Snart närmar sig förintelsens minnesdag 27/1 och vi i skolan har ett gyllene tillfälle att uppmärksamma det hemska som hände men också påminna oss om att det sker mycket grymheter runt omkring oss i världen även i våra dagar.
Hédi Fried gick bort i november 2022 och ännu en röst från överlevarna har tystnat. Hon har lämnat över stafettpinnen till dig och mig. Vi behöver rusta våra elever för framtiden och få dem att ”känna” förintelsen. Hon uppmanar i sin bok ”Frågor jag fått om förintelsen” oss lärare att undervisa om förintelsen till elevernas hjärtan i första hand. De kan lära sig en massa fakta om andra världskriget, Hitler och förintelsen men vi behöver få det att gå från hjärnan till hjärtat. Hur kan man göra det?
Jag vet verkligen inte om jag har svaret men jag vill dela med mig av hur jag brukar jobba med förintelsen i framför allt år 6 men många av sakerna kan man göra både tidigare och senare under barnens skolgång. Det är viktigt att vi uppmärksammar förintelsen på alla stadier men självklart utifrån barnens mognad. Att läsa om judendomen är en bra utgångspunkt för detta arbete men man kan självklart göra detta vid andra tillfällen också.
När jag har en årkurs 6 har jag under årens lopp samlat på mig en del material som passar, bland annat ovan nämnda bok ”Frågor jag fått om förintelsen”. Den behöver inte läsas från pärm till pärm utan jag brukar skriva av varje fråga på separata lappar som jag lägger i en burk. Sedan drar vi några frågor per dag under en period och jag läser aktuellt kapitel i boken, det brukar uppskattas. Som introduktion till boken brukar jag visa något av alla klipp från svt eller tv4 där hon medverkar.
Vi har även en bra skönlitterär bok som passar att läsa i år 4-6. Den heter ”Aldrig mera krig , Emma!” och är skriven av Magda Eggens. Den är utgiven av En bok för alla och borde gå att få tag i. Den är lättläst men ändå väldigt tänkvärd.
Andra saker som jag gör är att läsa tidningsartiklar om de vita bussarna, prata om Raoul Wallenberg, visa bilder från koncentrationsläger och tro det eller ej men jag har lyckats visa Sound of Music i detta sammanhang! Musikalen utspelar sig i Österrike och kapten von Trapp är emot nazismen. Eftersom jag visar den i sexan låter jag det vara engelska textning, så får de lite utmaning om sångerna och filmtekniken känns lite out- of -date!
Det viktigaste är förstås att fånga upp frågor, tankar och funderingar som det man läser, hör eller ser kan ge.
Lycka till med att fortsätta efter devisen ”Om detta må ni berätta…”
/ Anna Fransson Grevhagsskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer