Eksjö kommuns logotyp

Dags att damma av den gamla 4-fältaren?

I samma veva som vi gjorde mattelyftet jobbade vi också en hel del med 4-fältaren eller tankekartan som den också kallas.

Den är bra för den hjälper eleverna att koppla ihop matematikens olika representationsformer. Enligt SPSM behöver elever gå mellan de olika representationsformerna många gånger i olika sammanhang och under en lång tid. Att använda laborativt och konkret material kan lätt bli en kul grej men för att det ska hjälpa eleverna att skapa inre bilder och bygga upp taluppfattning och förståelse behöver elever stöd och att gå fram och tillbaka mellan olika representationsformer.


tankekarta


Elever i matematiksvårigheter kan behöva stöd i att röra sig mellan det konkreta och det abstrakta. Tankekartan kan då bli ett bra verktyg att träna med.


Ett annat bra sätt att anända tankekartan på är att differentiera uppgifter. Alla elever kan få lösa samma uppgift men i olika konkretiseringsgrad. Om man vill öppna upp uppgiften skulle man även kunna ta bort överskrifterna. Kanske vill någon elev lösa en uppgift genom att göra en tabell till exempel och då är det bra om det finns en öppning för det.

I kunskapskraven för matematik står det gällande problemlösning att "Eleven ger förslag på alternativa tillvägagångssätt." Att jobba med fyrfältaren blir ett sätt att tillsammans träna på att lösa samma problem på flera sätt.

När man sitter tillsammans kring en fyrfältare på A3 ark skapar det också förutsättnignar för samtal om matematik. I det läget kan lärare få möjlighet att höra och se vad elverna kan.

Här kommer ett par hjälpsamma länkar:

TL05B_03_tanketavlan.pdf (gu.se) Länk till annan webbplats.

Förstå och använda tal – en handbok – NCM:s och Nämnarens webbplats (gu.se) Länk till annan webbplats.



//Emilie, utvecklinsglärare matematik


Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300