Eksjö kommuns logotyp

Kooperativt lärande i matematik

Ett önskemål som framkommit är att lära mer om kooperativ matte. I det här inlägget länkar jag några tips på hur man kan jobba med kooperativa strukturer i matte för att skapa delaktighet och variation.

Först ut är ett tips på lektionsstart som finns framme på tavlan eller bänkarna när eleverna kommer in i salen. När jag var på lektionsbesök för ett tag sen hade läraren förberett en lite mindre whiteboard med fyra fält som innehöll ett tal vardera, upplägget var ”en ska bort” ungefär som i fem myror är fler än fyra elefanter. Eleverna fick då i uppgift att fundera och resonera kring vilket tal som inte hörde ihop med övriga. Läraren fångade snyggt upp eleverna och de kom direkt in i matematiktänket redan innan alla hade hunnit landa i bänken. Här lär man eleverna att resonera, se mönster, argumentera och se saker ur olika perspektiv samt skapar delaktighet.

Bloggtips:

Matematisk starter! - Kooperativt lärande Länk till annan webbplats.

Ett annat sätt att bearbeta ett begrepp eller en metod kan vara strukturen ”sant eller falskt” där eleverna ska tänka till och motivera tillsammans.

Bloggtips:

Sant eller falskt: Matematik - Kooperativt lärande Länk till annan webbplats.

I tipset nedan har en lärare med lite mer erfarenhet av det koooperativa arbetsättet vävt ihop olika kooperativa strukturer till en helhet.

Kombinera strukturer: Matematik - Kooperativt lärande Länk till annan webbplats.

Eftersom jag stötte på det slänger jag även in ett bonustips som knyter an till ett inlägg jag skrev för ett tag sen men här i No-ämnet.

NO på högstadiet - Kooperativt lärande  Länk till annan webbplats.

Dags att damma av den gamla 4-fältaren? - Eksjö kommun (eksjo.se) Länk till annan webbplats.

 

//Emilie, utvecklingslärare matematik

 

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300