Snart stundar vårterminens utvecklingssamtal på anpassade gymnasiet och jag vill att eleven förbereder och leder sitt samtal.
Målet med elevledda utvecklingssamtal är att ge eleven en aktiv roll i sin skolgång och utveckling. Genom att låta eleven leda samtalet får de möjlighet att reflektera över sitt eget lärande, sina framsteg och utmaningar samt sätta mål för framtiden. Detta främjar elevens ansvarstagande för sitt eget lärande och ökar motivation och engagemang i skolarbetet.
Genom elevledda utvecklingssamtal ges även vi som lärare och skola möjlighet att få insikt i elevernas perspektiv och upplevelser av undervisningen och skolmiljön. Det bidrar till en ökad förståelse för varje enskild elevs behov och förutsättningar, vilket i sin tur leder till mer individualiserad undervisning och stöd.
Jag och eleven sitter ner någon vecka innan samtalet och tittar tillbaka på förra utvecklingssamtalet, utvärderar målen, skriver ner hur det fungerar i de olika ämnena idag och vad som behöver utvecklas, vilket ansvar eleven har för att det ska fungera på lektioner men även socialt med andra elever och personal. Vi tittar på närvaro, hur eleven tycker samarbete med andra elever fungerar osv. Våra elever tycker detta är ett bra förarbete inför utvecklingssamtalet och de vet vad vi kommer att diskutera utan att oroa sig för vad som kommer upp.
Under samtalet är det eleven som berättar om skolan och vad vi gör i de olika ämnena/kurserna.
Elevledda utvecklingssamtal främjar elevernas delaktighet, självständighet och reflektionsförmåga samt ökar förståelsen och kommunikationen mellan elev, lärare, skola och hem.
//Marie Ekman, förstelärare anpassade gymnaieskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer