Eksjö kommuns logotyp

Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet...och en massa trender...

Skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet men hur väl lyckas vi inom skolan stå emot pedagogiska trender?

Anita Norlund är professor på institutionen för pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Hon arbetar just nu med forskningsprojektet ”Fakturan, fortbildningen och forskningen”där hon undersöker pedagogiska trender och vad dessa får för konsekvenser för lärare och elever.

Anita ser i sin forskning att just nu handlar mycket fortbildning inom svensk skola om vad som händer inne i elevernas hjärnor och om neuropsykiatriska svagheter. Hon ser ett tydligt fokus på kompetensutveckling som syftar till att hantera elevers beteenden, inte minst när det gäller elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Hon menar vidare att "något är fel när den absolut vanligaste fortbildningen handlar om lågaffektivt bemötande". Hon vänder sig mot utbildningssatsningar som mest handlar om individuella anpassningar, och som försvårar för läraren att hålla ihop klassen. Anita menar att det blir inte bra om man alltför mycket betonar att elever behöver göra olika saker i ett klassrum, när en väl genomförd undervisning i helklass gynnar alla elever.

En annan trend som framträder i hennes forskning är frånvaron av fortbildning i de olika ämnena. Hon hittade i sin forskning fortbildning inom matematik och vissa yrkesämnen, men därutöver var det i princip ingenting. Undersökningen visade att endast två av tusen fakturor handlade om historia, bara en enda om samhällskunskap. Och det fanns ämnen där det inte erbjöds någon fortbildning överhuvudtaget.

Anita Norlund framhåller att det finns starka skäl för lärare att säga ifrån när nya fortbildningssatsningar ska göras och att det är tydligt att många satsningar på lärares fortbildning bygger på tillfälliga utbildningstrender.

Du kan läsa artikeln om Anita Norlunds forskning i sin helhet via länken här under. Där ger hon också fem tips om hur man synar pedagogiska trender.

Jag tror att många av oss lärare känner igen oss i dessa trender. Det är någon författare som lyckas få stor genomslagskraft och vips så ska alla lärare vända upp och ner på sin undervisning. Kanske ska vi ta trender som blåser genom skolsverige med lite mer ro... och verkligen hålla oss till forskning och beprövad erfarenhet. Kanske ska vi vara lite mer kritiska och inte låta trender och kommersialisering styra?

Jag kan tycka mif se "hypade" författare som formligen sprutar ur sig bok efter bok som egentligen bara är en upprepning eller sammanfattning av den första upplagan. Eller ännu värre en omskrivning av någon annan författares litteratur i syfte att tjäna pengar på den trendkänsliga skolan.

Så kanske ska vi ställa oss frågan: Låter vi alla ämnen fortbildas? Sväljer vi hypade författare med "hull och hår"? Vilken litteratur behöver vi köpa för att bredda komptensen på skolan?

//Marie Titus utvecklingslärare

Experten: Så synar du nya trender i skolan | Ämnesläraren – Svenska, språk mm (vilarare.se) Länk till annan webbplats.

Forskarnas teori: Därför bygger skolan på trender – Skolporten Länk till annan webbplats.

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300