För dig som planerar att starta en verksamhet dit allmänheten kommer, och stannar mer än tillfälligt i, gäller särskilda regler.
För att människors hälsa och miljön inte ska ta skada har kommunen genom samhällsbyggnadsnämnden ett ansvar att pröva anmälningar av vissa verksamheter och göra regelbunden tillsyn. Lokalen som du har valt för verksamheten ska fungera bra och uppfylla kraven på god hygienisk status när det gäller planering, utformning och val av material samt utrustning.
Alla verksamheter ska på något sätt klara miljöbalkens krav. På den här sidan har vi samlat information om verksamheter med särskilda miljökrav.
Hälsoskyddsverksamhet med anmälningsplikt
För att starta någon av verksamheterna, som beskrivs nedan, krävs att du har anmält verksamheten minst sex veckor i förväg till samhällsbyggnadsnämnden. E-tjänst finns under respektive område.
Bassängbad
Anmälningsplikten gäller för verksamhet som har bassängbad som är öppet för allmänhet eller används av många människor. Med bassängbad menas bland annat badanläggningar i form av bassänger, plaskdammar, spabad, bubbelbad, floatingkar, badtunnor och liknande.
Lokal för hygienisk behandling (risk för smitta)
Anmälningsplikten gäller för verksamhet där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling som innebär risk för smitta. Detta kan vara tatuerar-, piercing-, fotvårds- eller akupunkturstudio, eller någon annan hygienverksamhet där risk för smitta av blod, hud etcetera finns.
Solarieverksamhet
För dig som tänker starta upp en solarieverksamhet gäller utöver miljöbalkens bestämmelser även bestämmelser i Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter (SSMFS 2012:5) om solarier, se informationen nedan. Ny verksamhet ska anmälas till kommunens samhällsbyggnadsnämnd innan verksamheten startar.
Skolverksamhet
Anmälningsplikten gäller för förskola, öppen förskola, fritidshem, öppen fritidsverksamhet, förskoleklass, grundskola, gymnasieskola, särskola, specialskola, sameskola, fristående skola, riksinternatskola eller resurscenter.
Anmälan av skolverksamhet Länk till annan webbplats.
Har inte en anmälan gjorts till samhällsbyggnadsnämnden innan verksamheten startar ska nämnden besluta om miljösanktionsavgift. Miljösanktionsavgifter är en särskild avgift som betalas av en verksamhetsutövare som inte följt föreskrifter, tillstånd eller villkor som meddelats med stöd av miljöbalken. Avgiftens storlek varierar beroende på överträdelsens art.
Egenkontroll för verksamheter med anmälningsplikt
Du som driver verksamheten ska ha en skriftlig och bestämd egenkontroll med bland annat organisatoriskt ansvar i verksamheten
Egenkontrollen ska vara skriftlig och finnas tillgänglig vid inspektion och kan komma att krävas in för granskning.
Bygglov, ändrad användning och brandsäkerhet
För samtliga verksamheter kan bygglov/ändrad användning krävas. Kontakta därför alltid kommunens byggenhet innan du börjar att bygga till eller bygga om eller ändrar inriktning på lokalens nuvarande verksamhet. Räddningstjänsten kan vid dessa tillfällen ha synpunkter på verksamheten när det gäller bland annat utrymning, larm och ytskikt.
Samhällsbyggnadsnämnden tar ut en avgift för prövning och tillsyn. För att se i vilka sammanhang och för vilka ärenden detta är aktuellt samt hur stor avgiften är, se avsnittet Taxor och avgifter på denna sida.
Verksamheter som bör registreras
Innan du startar någon av nedanstående verksamheter bör du kontakta samhällsbyggnadsnämnden för att få reda på vilka krav som kan komma att gälla. Trots att verksamheten inte är anmälningspliktig så har nämnden ändå ansvar för tillsynen över verksamheten. Det blir oftast både mindre kostsamt och enklare om dialogen tas upp innan ombyggnation med mera görs.
Hotell, pensionat och vandrarhem
Registrering görs för hotell, pensionat, vandrarhem, bo på lantgård eller liknande lokaler där allmänheten erbjuds tillfällig bostad.
Idrottsanläggning, camping och strandbad
Registrering görs för idrottsanläggning, camping, strandbad eller liknande anläggningar som används av allmänheten eller utnyttjas av många människor.
Lokal för hygienisk behandling (där risk för smitta inte finns)
Registrering görs för lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling och där risk för smitta inte förekommer till exempel massage och frisör.
Lokal för undervisning eller vård
Registrering görs för lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande som inte är skolverksamhet.
Registrera någon av ovanstående verksamheter:
Bygglov, ändrad användning och brandsäkerhet
För samtliga verksamheter kan bygglov/ändrad användning krävas. Kontakta därför alltid kommunens byggenhet innan du börjar med till-/ombyggnad eller ändrar inriktning på lokalens nuvarande verksamhet. Räddningstjänsten kan vid dessa tillfällen ha synpunkter på verksamheten när det gäller bland annat utrymning, larm och ytskikt.
Samhällsbyggnadsnämnden tar ut en avgift för prövning och tillsyn. För att se i vilka sammanhang och för vilka ärenden detta är aktuellt samt hur stor avgiften är, se avsnittet Taxor och avgifter på denna sida.
Taxor och avgifter – miljöbalkens område
Taxan beslutas av kommunfullmäktige.
Avgiftsskyldiga är de företag, föreningar, privatpersoner med flera som har eller ska starta en verksamhet som berörs av miljöbalkens regler och där samhällsbyggnadsnämnden har ansvar för tillsyn.
För tillsyn och prövning av tillstånd, anmälningar och dispenser
enligt miljöbalken tas en avgift ut för den tid som går åt för handläggning av ärendet. Det kan handla om tid för kunskapsinhämtning, inläsning av ärendet, inspektioner, alla former av möten och kontakter, administrativ hantering samt tid för granskning, bedömning och beslutsskrivande. För varje besök på en anläggning eller plats tas också en inställelseavgift ut. Inställelseavgiften är 75 procent av fastställd avgift per timma.
Avgiften per timme beräknas och bestäms för varje år av samhällsbyggnadsnämnden. Nämnden tar då hänsyn till de faktiska kostnader som kommunen har för detta arbete under året. Avgiften för miljöbalkstillsynen 2024 är
1 167 kronor per timma.
Taxa för tillsyn enligt strålskyddslagen och strålskyddsförordningen
Taxan är antagen av kommunstyrelsen 2021.
Inledande bestämmelser
Denna taxa gäller avgifter för Eksjö kommuns kostnader för tillsyn och prövning enligt strålskyddslagen (2018:396), strålskyddsförordningen (2018:506) och de föreskrifter som meddelats med stöd av lagen eller förordningen.
§2 Skyldig att betala avgift är den som:
§3 Avgift enligt denna taxa ska betalas för:
§4 Avgift enligt denna taxa tas inte ut för:
§ 5 Avgift tas ut i förhållande till den faktiskt nedlagda handläggningstiden i det enskilda ärendet (timavgift).
§ 6 Utöver timavgift i 7 § ska myndighetsnämnden ersättas för de faktiska kostnaderna för provtagning och undersökning av prover till följd av tillsynen, samt för sådana kontrollköp vid kosmetiskt solarium som tillsynsmyndigheten får göra enligt 8 kapitlet 5 § Strålskyddslagen.
Timavgift
§ 7 Vid tillämpning av denna taxa är timavgiften den samma som Eksjö kommuns gällande timavgift för tillsyn enligt Miljöbalken.
§ 8 Avgift tas ut i efterskott för varje påbörjad halvtimme handläggningstid. Med handläggningstid avses den sammanlagda tid som varje tjänsteperson vid nämnden har använt för inläsning av ärendet, kontakt med parter, samråd med andra myndigheter, inspektioner och kontroller, beredning i övrigt i ärendet samt föredragning och beslut. För inspektioner, mätningar och andra kontroller som utförs vardagar mellan klockan 19.00 och 7.00, lördagar, söndagar eller helgdagar, tas avgift ut med 1,5 gånger ordinarie timavgift.
Avgift för inställelse
§ 9 En inställelseavgift tas ut för varje besök på anläggningen eller platsen och utgörs av 75 procent av timavgiften (7 §).
Avgiftens erläggande
§ 10 Betalning av avgift enligt denna taxa ska ske till Eksjö kommun. Betalning ska ske inom tid som anges i beslutet om avgift eller på faktura.
Nedsättning av avgift
§ 11 Finns det särskilda skäl med hänsyn till verksamhetens art och omfattning, tillsynsbehovet, nedlagd handläggningstid och övriga omständigheter, får avgift enligt denna taxa sättas ned eller efterskänkas.
§ 12 Beslut om avgift eller om nedsättning eller efterskänkande av avgift fattas av myndighetsnämnden.
Verkställighetsfrågor
§ 13 Av 10 kapitlet 2 § Strålskyddslagen (2018:396) följer att myndighetsnämndens beslut överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.
§ 14 Av 10 kapitlet 3 § Strålskyddslagen (2018:396) följer att alla beslut som meddelas med stöd av strålskyddslagen gäller omedelbart om inget annat beslutas av myndighetsnämnden.
Denna taxa trädde i kraft den 1 september 2021.
Avfall och återvinning – företag
Hantering av förpackningsavfall och övrigt avfall
Det avfall som uppstår inom ett företag är i huvudsak verksamhetsavfall som företaget själv väljer hur det ska tas om hand. Avfallet som blir i lunchrum och toaletter är hushållsavfall som Eksjö Energi hanterar.
Företagen får inte lämna sina förpackningar på återvinningsstationerna, eftersom de är endast till för hushållen. Det är krav på att sortera ut avfall för att minska mängden avfall. I första hand ska avfallet återanvändas eller materialåtervinnas (utsortering i olika avfallsslag) eller annan återvinning (till exempel förbränning) när ingen annan sortering är möjlig. Övrigt avfall som inte ska eller kan återvinnas eller förbrännas med mera ska skickas som deponirest.
Det är du som företagare som måste kontakta en transportör som har tillstånd att köra förpackningsavfall och övrigt avfall. I annat fall hänvisas du till återvinningscentralerna i Eksjö och Ingatorp men då måste du betala en avgift för att lämna ditt förpackningsavfall med mera.
Innan du lämnar avfall på återvinningscentralerna måste du registrera dig. Detta gör du på Eksjö Energis webbplats.
Registrera företag vid återvinningscentralen, Eksjö Energi Länk till annan webbplats.
Bygg- och rivningsavfall
Vid rivning av byggnader med mera uppstår rivningsavfall som ska hanteras genom återbruk/ återanvändning, materialåtervinning, energiåtervinning eller deponirest. Det kan bland annat vara träavfall, betong, tegel, el-avfall, PCB i fogar eller asbest.
Vill du använda avfall som betong, tegel eller sten (inert) för anläggningsändamål för grundläggning/utfyllnad krävs att ni anmäler till samhällsbyggnadsnämnden innan ni får starta.
Vid rivning av miljöfarliga verksamheter där byggnaderna är/eller misstänkts vara förorenade ska kontakt tas med miljöenheten. Det krävs en anmälan om efterbehandling (sanering) till samhällsbyggnadsnämnden om byggnaden är förorenad.
Vid rivning av miljöfarliga verksamheter där byggnaderna är förorenade ska anmälan om efterbehandling skickas in till samhällsbyggnadsnämnden.
Anmälan om användning av avfall för anläggningsändamål Länk till annan webbplats.
Samhällsbyggnadsnämnden tar ut en avgift för prövning och tillsyn. För att se i vilka sammanhang och för vilka ärenden detta är aktuellt samt hur stor avgiften är, se avsnittet Taxor och avgifter
Hantering av farligt avfall
I de flesta verksamheter uppkommer farligt avfall. Vad som är farligt avfall framgår av avfallsförordningen (2011:927) Länk till annan webbplats.. I förordningen framgår också vilka regler som finns för att skydda människans hälsa och miljön samt hur farligt avfall ska hanteras och vilka skyldigheter som verksamhetsutövaren har.
Anmälan om transport och hantering av farligt avfall
Får verksamheten en mindre mängd farligt avfall (mindre än 100 kilo per år eller 100 liter per år) får du som verksamhetsutövare själv transportera detta till en godkänd mottagare. Detta kan vara exempelvis återvinningscentralen i Eksjö. Transporten ska skriftligen anmälas till länsstyrelsen innan transport sker.
Avlämningen av det farliga avfallet ska gå att styrka genom kvitto/transportdokument som ska sparas i verksamheten. Sker transporten med hjälp av utomstående transportör ska denne ha tillstånd från länsstyrelsen för detta.
Det är den som lämnar farliga avfall som ska kontrollera att transportören och mottagaren har tillstånd för verksamheten samt föra journal över mängder och typer av avfall. Det ska upprättas ett transportdokument vid varje borttransport.
Anmälan om transport och hantering – avfall, länsstyrelsen Länk till annan webbplats.
Farligt avfall ska rapporteras in i ett avfallsregister
Alla yrkesmässiga verksamheter som producerar eller hanterar farligt avfall ska också rapportera in till ett särskilt avfallsregister. Det gäller alla verksamheter som:
Du kan läsa mer om reglerna och länk till avfallsregistret på Naturvårdsverkets webbplats:
Regler om farligt avfall och till avfallsregistret, Naturvårdsverket Länk till annan webbplats.
Renhållningsordning och avfallsplan
Varje kommun ska ha en renhållningsordning som innehåller föreskrifter för hur avfall ska hanteras inom kommunen. Kommunen ska också ha en avfallsplan som ska innehålla uppgifter om vilka typer av avfall som uppkommer.
Renhållningsordning och avfallsplan, antagen av kommunfullmäktige 2008
Kontakt
Miljöenheten
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
samhallsbyggnad@eksjo.se