Välkommen till Eksjö kommun
Brain-breaks – rörelse är alltid bra, även det lilla gör skillnad.
Jag tror att de flesta av alla lärare som läser detta har hört talas om det. Kanske har man gjort det tidigare men sedan föll det i glömska. Eller så har man inte testat det ännu och då kommer chansen här 😊
Vad är en brain-break?
En Brain-break är en kort rörelsepaus i klassrummet som tar ca 2-5 minuter. Pausen ökar koncentrationsförmågan upp till 25 minuter efteråt. En Brain-break kan antingen vara en pulshöjande aktivitet eller en övning som utmanar eleverna (hjärnan) och ger ny energi. Det används framförallt under teoretiska lektioner.
5 brain-breaks:
- 1, 2, 3, Räkna!
Eleverna arbetar två och två. Håll händerna bakom ryggen, räkna 1, 2, 3 och ta sedan fram händerna och håll upp valfritt antal fingrar. Läraren har skrivit vilket räknesätt som ska användas och eleverna använder det räknesättet och lägger in det antalet fingrar som hålls upp och försöker säga rätt svar så snabbt som möjligt.
- Sten, sax, påse – vinna eller förlora?
Eleverna arbetar två och två, den ena eleven gör någon av symbolerna för sten, sax eller påse och säger aningen vinna eller förlora till sin kompis. Kompisen ska då så snabbt som möjligt göra ”rätt” symbol men det gäller att ha huvudet på skaft och räkna ut vad man behöver visa för symbol för att vinna eller förlora.
- Lyft rätt finger
Eleverna arbetar två och två. Ena kompisen sträcker ner sina armar och knäpper ihop händerna. Sedan ”viker” man de knäppta händerna inåt/uppåt för att få dem framför sig (svårt att förklara i text men titta på bilderna!). Den andra kompisen ska sedan peka på ett finger (men nudda det inte!) som eleven med de knäppta händerna ska försöka röra på. Upprepa några gånger och byt sedan uppgifter.
- Först till 21
Eleverna arbetar två och två. Båda sträcker fram sina händer. Man får slå 1, 2 eller 3 gånger på kompisens hand (i dessa tider är ”air-five” lämpligast). Målet är att försöka bli den som slår det 21a slaget.
- Tummen upp
Alla arbetar enskilt. Startläget är att händerna är i höjd med hakan och ena handen håller tummen upp, den andra har lillfingret ner. Sedan ska man så snabbt man kan skifta så att ena handen byter till lillfingret ner och samtidigt så ska den andra handen göra tummen upp. Det är bara det finger som man ska hålla ut som får vara framme. Ju snabbare tempo man försöker hålla desto svårare blir det. Låter det lätt? Pröva och se…
Dessa fem exempel tycker jag själv fungerar bra och är roliga. Om brain-breaks är något som du har användning av så finns det hur mycket som helst att hitta på the world wide web!
//Karl Jonsson, idrottslärare Prästängsskolan
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Jag tror att de flesta av alla lärare som läser detta har hört talas om det. Kanske har man gjort det tidigare men sedan föll det i glömska. Eller så har man inte testat det ännu och då kommer chansen här!
Kommentarer