Välkommen till Eksjö kommun

LYSSNA

Hur kan vi skapa en lärmiljö som är tillgänglig för alla?

I Eksjö kommun finns närmare 3 500 barn och unga från första året i förskoleverksamhet till sista året på gymnasiet. Dessutom besöker många barn öppen förskola på Familjecentralen redan under sitt första levnadsår. Hur skapar vi i kommunen en pedagogisk verksamhet där alla kan inhämta och utveckla kunskaper och värden med hänsyn till varje individs enskilda behov? Det är elevhälsans uppdrag tillsammans med rektorer, pedagoger och övrig personal i skolan. Tillsammans ska vi främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt bidra till en livslång lust att lära.

Elevhälsan i Eksjö kommun består av specialpedagoger, speciallärare, förskollärare, skolpsykologer, arbetsterapeut, skolläkare, skolsköterskor och kuratorer. Del av elevhälsan organiseras på respektive skola och delar av elevhälsan är organiserad i en central enhet eller inom elevhälsans medicinska insats. Elevhälsa är en central del i barn- och utbildningssektorns verksamheter och forskning visar entydigt att det finns ett starkt dubbelriktat samband mellan studieresultat och hälsa. Goda resultat leder till bättre hälsa samtidigt som god hälsa ger bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elevhälsan i Eksjö kommun är en samlad resurs som aktivt stödjer och bidrar till verksamhetens utveckling mot en likvärdig förskola och skola där alla barn och elever är delaktiga, trygga och rustas med kunskaper och färdigheter för ett gott liv i gemenskap med andra.

 

rutan

Allt arbete utgår från artiklarna i FN:s barnkonventionen och elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att skapa miljöer som ger goda förutsättningar för barns och elevers lärande, utveckling samt god fysisk och psykisk hälsa. För elever med funktionsnedsättning eller som av annan anledning har svårt att tillgodogöra sig undervisningen eller nå målen är elevhälsans främsta uppdrag att anpassa och ge kompensatoriskt stöd i så stor utsträckning som möjligt. Arbetet bygger på ett specialiserat tvärvetenskapligt förhållningssätt och kräver både intern och extern samverkan. Det är respektive rektors ansvar att elevhälsans samlade kompetens tas tillvara tidigt i det vardagliga arbetet. Elevhälsa bedrivs på både individ-, grupp- och organisationsnivå.

Elevhälsans medicinska insats, skolläkare och skolsköterska, ansvarar för att följa upp elevernas fysiska och psykiska mående samt tidigt identifiera behov av hälsofrämjande och förebyggande insatser. Inom ramen för den medicinska elevhälsan erbjuds alla elever minst fyra hälsobesök från förskoleklass till gymnasiet. Hälsobesöken fokuserar på friskfaktorer genom att följa elevens tillväxt, levnadsvanor, generella mående samt kontrollera att syn och hörsel inte utgör ett hinder för lärande. Elevhälsans medicinska insats erbjuder dessutom alla elever vaccination enligt det nationella barnvaccinationsprogrammet. Skolsköterskorna har också pubertetssamtal med elever och kan vara ett stöd i skolan gällande elever med exempelvis allergier, diabetes eller andra sjukdomar.

Utifrån Skollagen har elevhälsan fyra övergripande uppgifter:

  • främja hälsa och förebygga ohälsa
  • stödja elevers utveckling mot utbildningens mål, kunskaper och värden
  • vara en resurs för barn och elever i behov av särskilt stöd med de samlade kompetenserna
  • stötta både barn, elever, personal och ledning i förskola och skola

Ett omfattande, utmanande och väldigt roligt uppdrag där medarbetare i elevhälsan får träffa både barn, elever, vårdnadshavare och personal från förskoleverksamhet till gymnasiet. Elevhälsan kan erbjuda kompetensutveckling, handledning, konsultationer och olika insatser för att på bästa möjliga sätt göra lärmiljön tillgänglig. I kommande inlägg kommer medarbetarna i elevhälsan berätta mer om sitt arbete och olika uppdrag som PAX i skolan, neuropsykiatri och autism samt hur vi själva kan påverka hur vi mår bra och ger oss goda förutsättningar till lärande.

 

elevhälsan

Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Genom att identifiera och ta bort hinder i lärmiljön kan utbildningen bli tillgänglig för alla.

Kajsa Hansdotter, elevhälsochef

Elevhälsa - Eksjö kommun (eksjo.se) Länk till annan webbplats.


Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
     TILLBAKA

    I Eksjö kommun finns närmare 3 500 barn och unga från första året i förskoleverksamhet till sista året på gymnasiet. Dessutom besöker många barn öppen förskola på Familjecentralen redan under sitt första levnadsår. Hur skapar vi i kommunen en pedagogisk verksamhet där alla kan inhämta och utveckla kunskaper och värden med hänsyn till varje individs enskilda behov? Det är elevhälsans uppdrag tillsammans med rektorer, pedagoger och övrig personal i skolan. Tillsammans ska vi främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt bidra till en livslång lust att lära.

    Här läggs information in som ska synas under övrigt i kotakta oss boxen. Det går bra att lägga in länkar och telefonnummer, ex. verksamhetens egen sida Länk till annan webbplats. eller 073-1234567