Välkommen till Eksjö kommun

Skolforskningsinstitutet
LYSSNA

Forskning kring studiero

Skolforskningsinstitutet arbetar för att undervisning i skolan och förskolan ska bedrivas på en vetenskaplig grund. De har sammanställt forskning kring hur lärare kan arbeta för att främja studiero i klassrummet. Forskningsrapporten är gedigen och innehåller 39 forskningsöversikter som i sin tur innehåller över tusen olika studier i syfte att besvara frågan:

Vad kännetecknar lärares ledarskap som främjar studiero i klassrummet?

Resultaten från rapporten sammanfattas under sex rubriker:

  • Förväntningar och struktur - studiero främjas av att läraren tydliggör vad som förväntas av eleverna, att det finns tydliga ramar för undervisningen. Det kan tillexempel handla om klassrumsregler, hur lektioner startas och avslutas, övergångar mellan olika aktiviteter eller att möbleringen kan ha betydelse. Ska eleverna ska jobba i grupp så ska de sitta så att de ser varandra och ska de arbeta individuellt så kanske det är bättre att sitta i rader. 
  • Lära känna eleverna och skapa positiva relationer - det är viktigt att läraren arbetar aktivt för att lära känna eleverna och deras behov och detta anses vara grundläggande för att skapa studiero. Om eleven känner att läraren jobbar ”för just mig” så ökar chanserna att eleven lyssnar till instruktioner och blir motiverad att nå resultat. Studien visar att relationsbyggande är extra viktigt för ämneslärare som inte träffar eleverna lika ofta som en klasslärare gör.
  • Aktivera eleverna och skapa delaktighet - att göra eleverna aktiva på lektionerna kan öka tiden som eleverna arbetar med det läraren avser, och minska distraktioner. Om man ger eleverna inflytande över lektionernas utformning så ökar chanserna att de blir engagerade och där med blir det bättre studiero.
  • Välja och anpassa arbetssätt utifrån elevernas behov - läraren behöver skaffa sig kunskap om vilka svårigheter en elev befinner sig i. Det är även viktigt att skilja på att det ska vara lugn och ro i klassrummet och att eleverna faktiskt arbetar med det som är avsett. Bara för det är studiero i ett klassrum så innebär det inte att alla elever lär sig. Läraren måste vara uppmärksam på passivitet och att elever dra sig undan - för lärande räcker det inte med lugn och ro.
  • Stödja och möta beteenden - Läraren behöver aktivt stödja och uppmuntra beteenden som bidrar till en positiv klassrumsmiljö - att lyfta det som är bra och ge positiv respons. Lika viktigt är det att läraren aktivt bemöter beteenden som inte är önskvärda. Man påpekar också att ett arbetsätt inte räcker, utan att läraren behöver ha en palett av olika verktyg och arbetsätt för att nå alla elever. Arbetssätten behöver också vara flexibla så att läraren kan anpassa dem efter elevernas individuella behov.
  • Utvärdera utifrån observationer - För att kunna anpassa ledarskapet efter elevernas behov kan det vara värdefullt att tänka till kring hur man som lärare kontinuerligt kan utvärdera sitt ledarskap och sitt arbetssätt, för att därigenom kunna prioritera vad som behöver utvecklas. Läraren behöver alltså ställa sig frågan varför det är svårt att få studiero i en grupp? Handlar det om inlärningsproblem? Relationsproblem? Problem med motivationen?


//Marie Titus utvecklingslärare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
     TILLBAKA

    Skolforskningsinstitutet arbetar för att undervisning i skolan och förskolan ska bedrivas på en vetenskaplig grund har nu sammanställt forskning kring hur lärare kan arbeta för att främja studiero i klassrummet. Forskningsrapporten är gedigen och innehåller 39 forskningsöversikter som i sin tur innehåller över olika tusen studier i syfte att besvara frågan:

    Vad kännetecknar lärares ledarskap som främjar studiero i klassrummet?

    .