Välkommen till Eksjö kommun
Ny klass, ny grupp eller kanske en ny medarbetare?
Har du tagit emot en ny klass, en ny grupp, anställt en ny medarbetare eller kanske fått en ny kollega? Då är det bra att ha lite koll på hur en grupprocess fungerar!
Skolklasser, arbetslag, lagidrotter, kompisgäng, vuxna, barn eller ungdomar... alla konstelationer som bildar en grupp genomgår olika faser. För att förstå hur en grupp fungerar och ledarens roll är det bra att känna till vad som sker i de olika faserna.
Oavsett om du är en i gruppen, en lärare som ska leda en klass, en tränare som ska coacha ditt lag eller om du är chef som ska bistå och bidra till att dina medarbetare utvecklas och trivs på arbetsplatsen, så kan du ha nytta av att se och förstå vad som påverkar en grupp.
Det finns en modell som kallas FIRO-modellen som togs fram av en amerikansk psykolog, som studerade den amerikanska flottan på 1950-talet. Han undersökte varför vissa grupper på amerikanska stridsfartyg var mer effektiva än andra, trots att de hade samma utbildning och förutsättningar.
FIRO-modellen går ut på att en grupp genomgår fem olika faser: tillhöra-, idyll-, rollsöknings-, gemyt- och samhörighetsfasen.
Den första så kallade tillhörafasen är en trevlig tid när gruppmedlemmarna lär känna varandra. I det här läget undviker man gärna konflikter. I den här fasen behöver ledarskapet auktoritet för att ge tydlighet och trygghet och det är det viktigt att klargöra regler.
Idyllfasen är ännu trevligare. Här är allt är frid och fröjd, gruppmedlemmarna pustar ut och känner att det är skönt att "alla fick vara med i båten". Här har man en känsla av tillhörighet och slappnar av. Men det är också en tid när det inte blir så mycket gjort, men medlemmarna nöjda och glada! Eftersom det är en så trevlig fas så är det lätt att bli kvar här.
Som ledare kan man låta alla få njuta ett slag av känslan av tillhörighet. Men eftersom den här fasen är mindre produktiv så behöver man leda sin grupp in i nästa fas som är rollsökningsfasen.
Nu ska det avgöras vilken roll man ska ha i gruppen. Här börjar man mäta sina krafter och utmana varandra. Konflikterna duggar tätt och även det här blir en oeffektiv tid, för nu går energin åt till "tuppande" i stället för till "rätt" saker. Som ledare behöver man vara beredd på att denna fas kommer. Man behöver vara lyhörd för vem som passar var och vara breredd medla när det behövs. Det är ledarens ansvar att guida och hjälpa till att så att var och en i gruppen snabbt hittar sin roll för här vill man inte stanna för länge!
Efter alla konflikter så lugnar det ner sig igen och gruppen träder in i gemytfasen. Nu börjar gruppmedlemmarna ha funnit sina roller och alla är lugna och nöjda. Men i gemytfasen blir inte heller mycket gjort, i den här fasen kan man inte stanna om man vill prestera – här är det är bara trevligt!
Nu behöver man kliva in i nästa fas - samhörighetsfasen. Här är man accepterad och och trygg. Här kan man släpa på prestigen och låta andra kliva fram. Man kan till och med hjälpa andra framåt och stå tillbaka själv, ändå vara trygg med vem man är och vad man presterar. Här är produktiviteten hög, medarbetarna växlar roller beroende på behov och det är resultat och arbete som är i fokus.
Man behöver också vara medveten om att när det kommer en ny medlem till gruppen så kastas gruppen tillbaka till tillhörafasen. Men har man en väl fungerade grupp så kan man snabbt komma tillbaka till samhörighetsfasen.
Att fundera över:
- Känner du igen faserna i de klasser/grupper du möter?
- Känner du igen dig i ditt yrkesliv?
- Vilken roll kan/bör du som ledare/lärare/chef ta i de olika faserna?
//Marie Titus utvecklingslärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Har du tagit emot en ny klass, en ny grupp, anställt en ny medarbetare eller kanske fått en ny kollega? Då är det bra att ha lite koll på hur en grupprocess fungerar!
Kommentarer