Välkommen till Eksjö kommun
Matte 10-an
Dagens blogginlägg blir ett tips om mitt absolut mest använda spel. Jag spelar det här med mina elever i olika versioner beroende på var i lärandet de befinner sig.
Man behöver en kortlek, (det är inte så noga att den är komplett) och man kan med fördel sitta i grupper om max 4. Spelet går ut på att skapa talet 10 med hjälp av de fyra räknesätten och kortens valörer. Eleverna tränar: huvudräkning, taluppfattning och flexibilitet. Eftersom vi oftast spelar på det viset att vi hjälper varandra så blir det ett aktivt lärande där elever visar och förklarar för varandra.
Nivå 1
Tag 2 kort var.
Försök få 10 genom addition av två eller fler kort.
Kan man inte med sina 2 kort får man ta ett nytt kort. Kan man inte då så går turen vidare.
Man ska alltid ha minst 2 kort på hand.
Exempel: 3 + 7 = 10
Den som har flest kort när kortleken är slut har vunnit omgången 😊
Klädda kort
E = 1 Kn = 11 D = 12 K = 13
Nivå 2
Använd addition och subtraktion.
Exempel: 13 - 3 = 10
Exempel: 7 + 6 - 3 = 10
Nivå 3
Tag 3 kort var och ha alltid minst 3 kort på hand.
Använd alla 4 räknesätten.
Exempel: (12/12) + 9 = 10
Exempel: (4 * 5 ) / 2 = 10
Frågor att fundera på:
- Använder du spel och lekar i din undervisning?
- Vad ser du för fördel med att leka/spela i matematiken?
- Jag ser det här som ett sätt att skapa inre motivation. Håller du med?
Emilie Nyrén, utvecklingslärare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Matte 10-an
Dagens blogginlägg blir ett tips om mitt absolut mest använda spel. Jag spelar det här med mina elever i olika versioner beroende på var i lärandet de befinner sig.
Kommentarer