SKRIV UT DELA KONTAKTA OSS

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon: 0381-360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax: 0381-166 00

Förvaltningens organisation

Eksjö kommun har ungefär 1 950 anställda som jobbar i en enda förvaltning. Kommunens högste tjänsteman är kommundirektör Tord du Rietz.

Kommunens organisation består av två delar, förvaltningens organisation och den politiska organisationen. All personal tillhör en och samma förvaltning. Förvaltningen består av kommunledningskontoret samt fyra sektorer; barn- och ungdomssektorn, samhällsbyggnadssektorn, sociala sektorn, samt tillväxt- och utvecklingssektorn.

All personal i en enda förvaltning

Kommunens verksamhet är stor och varierande. I förvaltningen arbetar cirka 1 950 anställda för att planera och genomföra det som politikerna beslutar om. Det är alltså den politiska organisationen som styr de anställda.

All personal tillhör en och samma förvaltning. En gemensam förvaltning förenklar gemensamma diskussioner och prioriteringar för framtiden. Det innebär också att organisationen kan kraftsamla resurser kring sådana frågor som politikerna tycker är särskilt viktiga.

Kommundirektören är chef för hela förvaltningen. Kommundirektörens uppdrag är att utveckla och effektivisera kommunen som organisation genom att se till att principer för styrning, ledning, uppföljning, utvärdering och kontroll finns och används. Uppdraget innebär också ett ansvar för att skapa helhetssyn, driva och leda de kommunövergripande och koncerngemensamma strategiska frågorna.

Under kommundirektören finns kommunledningskontoret samt fyra sektorer; tillväxt- och utvecklingssektorn, samhällsbyggnadssektorn, barn- och ungdomssektorn samt sociala sektorn.

Den politiska organisationen består av kommunfullmäktige, kommunstyrelse och nämnder. I dessa sitter förtroendevalda politiker som i huvudsak arbetar för kommunen på sin fritid.

Barn- och ungdomssektorn

Barn- och ungdomssektorn ansvarar för förskoleverksamhet och skolbarnomsorg, grundskola och särskola, gymnasieutbildning, öppen ungdomsverksamhet, samt för förebyggande och riktade insatser inom elevhälsan.

Sektorschef
Skolchef Bengt-Olov Södergren
Telefon: 0381-363 01
E-post: bengt-olov.sodergren@eksjo.se
E-post till sektorn: barn-ungdomssektorn@eksjo.se

Politisk ledning

Sektorn lyder under kommunstyrelsens barn- och ungdomsnämnd

Förskolor, skolor och fritids

Förskola och familjedaghem erbjuds till barn i åldern 1-5 år. I Eksjö kommun finns 16 kommunala förskolor och sju kommunala familjedaghem.

I Eksjö kommun finns det nio grundskolor som drivs av kommunen.

Eksjö kommun erbjuder plats på fritidshem till elever med föräldrar som arbetar eller studerar.

Kontaktuppgifter till samtliga förskolechefer och rektorer finns under respektive förskola och skola

Elevhälsa

Elevhälsans uppdrag är att arbeta förebyggande och hälsofrämjande för varje barn och elev. Hos elevhälsan kan du få råd, stöd och vägledning i det mesta som rör din studie- och livssituation. Uppdraget sträcker sig från förskola till gymnasieskola.

Elevhälsochef
Ankie Palm
Telefon: 0381-366 47
E-post: ankie.palm@eksjo.se

Öppen ungdomsverksamhet

Öppen ungdomsverksamhet i Eksjö kommun bedriver öppen fritidsverksamhet för alla ungdomar med prioritering åldern 13-19 år, och med särskilt fokus på 13-16 år. Huvuduppgiften är att främja en god social situation för barn och ungdomar i kommunen.

Chef öppen ungdomsverksamhet
Rolf Johnsson
Telefon: 0381-366 80
E-post: rolf.johnsson@eksjo.se

Kommunledningskontoret

Kommunledningskontoret stödjer förvaltningen i ekonomiska frågor och ärenden, kommunaljuridiska-, dokument-, diarie- och arkiveringsfrågor, kommunikations- och it-strategiska frågor, personal-, förhandlings- och arbetsrättsliga frågor, samt säkerhets- och beredskapsfrågor.

Kommunledningskontoret arbetar med kommunövergripande projekt och utredningar, och är ett stöd åt de politiska organen. Vid kommunledningskontoret finns även överförmyndarnämndens kansli som stödjer överförmyndarnämnden.

Kommunledningskontoret består av dessa funktioner: 

Kommundirektör och kansliavdelning

Kansliavdelningens huvudsakliga ansvar är att vara ett stöd för de politiska organen, arbeta med utveckling, kommunövergripande projekt och utredningar, samt samordning av kommunens internationella arbete. Avdelningen ansvarar även för kommunaljuridisk kompetens, diarieföring, ärendehantering och arkivering.

Kommundirektör Tord du Rietz
Telefon: 0381-360 02
E-post: tord.durietz@eksjo.se

Kanslichef Catharina Tingvall
Telefon: 0381-360 11
E-post: catharina.tingvall@eksjo.se

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen

Upprättar bokslut, budget och verksamhetsplan. Ger kommunens politiker, tjänstemän och allmänhet information och beslutsunderlag i ekonomiska frågor och ärenden. Samordnar och genomför upphandlingar för kommunens verksamheter och bolag.

Ekonomichef Karin Höljfors
Telefon: 0381-365 33
E-post: karin.holjfors@eksjo.se
E-post: ekonomiavdelningen@eksjo.se

Personalavdelningen

Övergripande personal-, förhandlings- och arbetsrättsliga frågor, företagshälsovård samt arbetsmarknadsfrågor.

Personalchef Malin Claesson
Telefon: 0381-423 00
E-post: malin.claesson1@eksjo.se
E-post: personal@eksjo.se

Kommunikationsavdelningen

Avdelningen svarar även för strategiskt och operativt kommunikationsarbete, kontaktcenter samt kommunens interna post och tryckeri.

Anette Stendahl, chef för kommunikationsavdelningen
Telefon: 0381-366 92
E-post: anette.stendahl@eksjo.se

Räddningstjänsten

Räddningstjänsten rycker ut vid brand och andra olyckshändelser, eller vid andra akuta olyckshot mot människor, egendom eller miljö.

Micael Carlsson räddningschef
Telefon: 0381-368 83
E-post: micael.carlsson@eksjo.se
E-post: raddningstjansten@eksjo.se

Brandstationer, brandbilar och brandmuseum

I foldern kan du läsa om brandstationerna i Eksjö, Hjältevad och Mariannelund och dess brandfordon samt om brandmuseet som finns i Eksjö. 

Överförmyndarnämndens kansli

I Eksjö kommun finns en överförmyndarnämnd. Nämndens huvuduppgift är att göra tillsyn och kontroll över förmyndarskap, godmanskap och förvaltarskap.

Överförmyndarnämndens kansli är ett stöd åt nämnden. Nämnden och kansliet samverkar med Aneby kommun.

Telefon: 0381-365 60 eller via Eksjö kommuns kontaktcenter 0381-360 00
Fax: 0381-166 00 (kontaktcenter)
E-post: overformyndareneksjoaneby@hoglandet.se

Information om god man, förvaltare och överförmyndarnämnden

Samhällsbyggnadssektorn

Samhällsbyggnadssektorn ansvarar för miljö-, bygg-, trafik- och planeringsfrågor, energiplanering, natur-, skogs- och vattenvårdsfrågor och kommunaltekniska frågor.

Sektorschef
Samhällsbyggnadschef Mikael Wärnbring
Telefon: 0381-362 52
E-post: mikael.warnbring@eksjo.se
E-post: samhallsbyggnadsnamnden@eksjo.se

Expeditionen
Öppettider:
Måndag-torsdag klockan 8.00–16.30, lunch: klockan 12.00-13.00
Fredag: klockan 8.00-16.00, lunch: klockan 12.00-13.00
Telefon: 0381-362 01, 0381-362 02
E-post: samhallsbyggnad@eksjo.se

Politisk ledning

Sektorn lyder under kommunstyrelsens samhällsbyggnadsnämnd

Sektorn har fem enheter:

Trafikenheten

Enheten handlägger lokala trafikföreskrifter, dispenser, nyttokort, transporttillstånd, trafikanordningsplaner, parkeringskort för rörelsehindrade med mera.

Trafikenheten arbetar också med trafiksäkerhet för att förhindra trafikolyckor. Detta görs genom information, kampanjer och olika mätningar med mera.

Parkeringsvaktens arbete styrs från trafikenheten.

Trafikingenjör Alf Lundberg
Telefon: 0381-362 70
E-post: alf.lundberg@eksjo.se

Byggenheten

Byggenheten handlägger bygglov- och anmälningsärenden, frågor om byggnadsutformning, obligatorisk ventilationskontroll, OVK, och hissärenden. Enheten lämnar också råd och upplysningar om plan- och bygglagen samt uppgifter om vilka kommunala planer med mera som gäller för planerade byggnadsåtgärder.

Mät- och exploateringsenheten

Mät- och exploateringschef
Ingvar Lundquist
Telefon: 0381-362 20
E-post: ingvar.lundquist@eksjo.se

Mätenheten

Mätenheten tar fram och håller kommunens kartor och digitala kartdatabaser aktuella. Enheten utför olika typer av mätnings- och kartuppdrag åt allmänheten och näringslivet samt åt kommunförvaltningen och de kommunala bolagen. Databaserna innehåller bland annat fastighetsgränser, vägar, vattendrag, byggnader, adresser och fastighetsägare.

Mark- och exploatering

Verksamheten köper och säljer mark och fastigheter samt har olika arbetsuppgifter i samband med exploatering av nya områden för industri och bostäder. Förvaltning av kommunens mark och byggnader ingår också i arbetet, liksom frågor som handlar om arrenden och upplåtelser. Funderar du på att bygga ny bostad så kan enheten hjälpa dig att hitta en ledig tomt.

Skogsförvaltning

Förvaltar Eksjö kommuns skogar som omfattar cirka 1 600 hektar.

Planenheten

Planenheten har hand om regionala utvecklingsfrågor, översiktlig planering, infrastrukturfrågor, detaljplanefrågor, miljömålssamordning, gata, park och vatten och avlopp samt kulturmiljöfrågor.

Fysisk planering

Enheten upprättar översiktsplaner och detaljplaner (enligt plan- och bygglagen) som visar hur mark och vatten i staden och kommunen ska användas, för att vi ska få en bra och trivsam livsmiljö. Vi planerar för nya bostadsområden, lokalisering av industri och handel, park- och grönområden, trafikplanering, bevarande av befintlig kulturbebyggelse och säkerställande av riksintressen med mera.

Miljöenheten

Monica Kollberg
Telefon 0381-362 06
E-post: monica.kollberg@eksjo.se

Miljöskydd och hälsoskydd

Enheten gör tillsyn enligt miljöbalken och annan lagstiftning inom miljöområdet.

Tillsyn görs på industri och andra företag samt även tillsyn av inomhusmiljöer i bostäder, daghem, skolor och andra offentliga lokaler. Tillsyn görs också på bland annat verkstäder, fordonstvättar, skjutbanor, frisörer och fotvårdare samt miljöskydd på lantbruk.

Granskning av avfallshantering och användning av kemiska produkter ingår i arbetet.

Privatpersoner blir berörda av miljöenhetens arbete vid bland annat inrättande av värmepumpar och enskilt avlopp.

Enhetens svarar på frågor om radon i byggnader, mark och vatten.

Livsmedel och smittskydd

Enheten gör kontroller enligt livsmedelslagen och annan lagstiftning inom livsmedelsområdet vilket bland annat innebär tillsyn av restauranger, skolkök, livsmedelsbutiker och andra livsmedelsanläggningar. Utredning av matförgiftningar och andra icke livsmedelsburna smittor.

Sociala sektorn

Sociala sektorn ansvarar för äldreomsorg, omsorg för funktionshindrade, socialt stöd avseende ekonomiskt bistånd, social och psykisk ohälsa, sysselsättning, hälso- och sjukvård samt bostadsanpassning.

Sektorns ansvar och skyldigheter regleras främst i Socialtjänstlagen (SoL), Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Sektorschef/socialchef Patrik Karlsson
Telefon: 0381-366 03
E-post: patrik.karlsson@eksjo.se
E-post: socialasektorn@eksjo.se

Politisk ledning

Sektorn lyder under kommunstyrelsens socialnämnd

Biståndsenheten

Vid biståndsenheten handläggs ärenden inom socialtjänsten som berör barn, ungdomar, vuxna, äldre och funktionshindrade. På Biståndsenheten handläggs bland annat försörjningsstöd och biståndsbedömningar. Enheten tar även emot anmälningar och ansökningar om omfattande stöd och hjälp.

Myndighetschef
Carina Andersson
Telefon: 0381-366 28

Hemsjukvården

Hemsjukvården arbetar med sjukvårdsinsatser i det egna hemmet för patienter som inte kan ta sig till läkare och vårdcentral på egen hand, eller med hjälp av andra. Hemsjukvården har anställda inom olika yrkeskategorier.

Hälso- och sjukvårdchef
Christina Bråkenhielm-Persson
Telefon: 0381-367 47

Hälsa, integration och arbete

Grandtanken med hälsa, integration och arbete, HIA, bygger på att människor som av olika skäl har ett utanförskap ska få möjlighet att komma in i en gemenskap och känna sig delaktiga i något sammanhang. HIA arbetar även med integrationsfrågor.

Biträdande socialchef
Peter Wallenberg
Telefon: 0381-360 25

Omsorgen

Omsorgsverksamheten riktar sig till barn, ungdomar och vuxna med behov av stöd och service enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.

Biträdande socialchef
Peter Wallenberg
Telefon: 0381-360 25

Äldreomsorgen

Syftet med insatserna inom äldreomsorgen är att underlätta det dagliga livet för den som på grund av ålder eller sjukdom behöver stöd för att klara sig på egen hand. Vid hemtjänsten utförs insatser av servicekaraktär och personlig omvårdnad i den egna bostaden. För den som har ett stort omsorgsbehov, som inte kan tillgodoses i den egna bostaden, kan särskilt boende vara aktuellt. Utöver detta arbetar personalen vid äldreomsorgen med stöd till anhöriga och med frivilligverksamhet.

Äldreomsorgschef
Helena Martinson
Telefon: 0381-360 20

Öppenvården

Öppenvården erbjuder stöd och behandling för den som är alkohol- och drogberoende, har ett riskbruk eller är anhörig.

Biträdande socialchef
Peter Wallenberg
Telefon: 0381-360 25

Tillväxt- och utvecklingssektorn

Tillväxt- och utvecklingssektorn ansvarar för näringsliv och sysselsättning, turism och besöksnäring, bibliotek, kultur-, fritid- och idrottsverksamhet, samt vuxenutbildning och högskoleverksamhet.

Sektorschef
Marcus Axelsson
Telefon: 0381-361 02
E-post: marcus.axelsson@eksjo.se

Politisk ledning

Sektorn lyder under kommunstyrelsens tillväxt- och utvecklingsnämnd

Verksamheter inom tillväxt- och utvecklingssektorn:

Fritidsavdelningen

Avdelningen ansvarar för idrotts- och fritidsanläggningar, stöd, service och ekonomiska bidrag till föreningar, ungdomsarrangemang och lovverksamhet.

Avdelningen har också hand om drift och skötsel av Prästängshallens sim- och sporthall, Storegårdshallen, Ränneborg, vandringsleder och badplatser.

Fritidschef
Stefan Hallberg
Telefon: 0381-361 06
E-post: stefan.hallberg@eksjo.se
E-post: fritid@eksjo.se

Kulturavdelningen

Ansvarar för bibliotek, museer, vård av äldre byggnader, utvecklingsfrågor inom kulturområdet, konst, kulturskolan och samlingslokaler samt stödjer kommunens kulturliv.

Kulturchef
Thomas Hanzén
Telefon: 0381-361 09
E-post: thomas.hanzen@eksjo.se,
E-post: kultur@eksjo.se

Näringslivsenheten

Näringslivsenhetens resurser delas med näringslivsbolaget eksjö.nu, ett bolag samägt av kommunen och företagen i Eksjö kommun. Ger stöd till utveckling av befintliga och nya företag samt samordnar kommunens resurser för att främja en god service till näringslivet i kommunen och för att utveckla kommunen som destination.

Näringslivschef och VD eksjö.nu
Marie Brask
Telefon: 0381-368 22, 070-256 44 08
E-post: marie.brask@eksjo.nu

Campus i12

I samarbete med olika högskolor och universitet erbjuder Campus i12 högskoleprogram och Kvalificerad Yrkesutbildning (KY) samt fristående kurser.

Utbildningschef
Christian Thomsen
Telefon: 0381-363 65
E-post: christian.thomsen@eksjo.se

Vux i12

I samarbete med olika högskolor och universitet erbjuder Campus i12 högskoleprogram och Kvalificerad Yrkesutbildning (KY) samt fristående kurser.

Utbildningschef
Christian Thomsen
Telefon: 0381-363 65
E-post: christian.thomsen@eksjo.se

HJÄLPTE DEN HÄR SIDAN DIG? JA NEJ

Sidan senast uppdaterad: 14 september 2018

Förvaltningens organisation, Eksjö kommun

Eksjö kommun har ungefär 1 950 anställda som jobbar i en enda förvaltning. Kommunens högste tjänsteman är kommundirektör Tord du Rietz.

En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.

Till toppen

Translate page

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:575 80 Eksjö

Telefon: 0381–360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax:0381–166 00

Öppettider

Telefon:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Besök:

Måndag–fredag 8.00–14.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Dag före röd dag och vid så kallade klämdagar stänger kontaktcenter klockan 12.00.

Felanmälan

Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.