Anmälan om oro för vuxna

Känner du oro för en vuxen? Då kan du göra en anmälan om oro till Biståndsenhetens mottagningsgrupp som tillhör Eksjö kommuns socialtjänst. Du kan vara anonym. Kontaktuppgifter hittar du i kontaktrutan längre ner på sidan.

Eksjö kommun tar emot anmälningar om vuxna som kan vara i behov av någon form av hjälp eller stöd. För att göra en anmälan behöver du inte veta säkert att något är fel, det räcker att du har en misstanke eller känner oro för den vuxnes situation. Om du är osäker kan du först anonymt be om råd utan att berätta vem det gäller.

Du kan vara anonym när du gör en anmälan, men det kan vara värdefullt för utredningen om du uppger dina kontaktuppgifter. Till exempel om ytterligare uppgifter behövs. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn, telefon­nummer eller skicka anmälan med e-post.

Vid en anmälan är det socialsekreterare vid kommunens biståndsenhet som arbetar med att utreda situationen. Biståndsenheten tar inledningsvis alltid kontakt med den person som orosanmälan gäller. En vuxen kan själv välja om den vill ta emot stöd och hjälp eller inte. Endast om den vuxne har allvarliga missbruksproblem eller psykiska problem så finns lagstöd för att driva en utredning mot dennes vilja. All personal vid biståndsenheten arbetar under sekretess. Bara de som berörs har rätt att ta del av det som fram­kommer under en eventuell utredning.

Biståndsenheten

Besök:

Mejerigatan 5, Eksjö

Post:

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon:

0381-360 00

E-post:

kommun@eksjo.se

Fax:

0381-366 50

Efterfråga kontakt med Biståndsenhetens mottagningsgrupp om du vill anmäla oro för vuxen när det gäller missbruk och psykiatrifrågor.

Biståndsenhetens mottagningsgrupp har följande telefontider:

Måndag–torsdag: 09.00–15.00
Fredag: 09.00–12.00

Lunchstängt alla dagar: 12.00–13.00

Det går också bra att besöka biståndsenhetens reception som har följande öppettider:

Måndag–torsdag: 10.00–16.00
Fredag: 10.00–15.00
Lunchstängt alla dagar: 12.00–13.00

Vid akuta situationer utanför kontorstid når du social­jouren via SOS Alarm på telefonnummer 112.

Anmälan om oro för vuxna, Eksjö kommun

Känner du oro för en vuxen? Då kan du göra en anmälan om oro till kommunen. Du kan vara anonym.

Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30–9.30. Detta gäller alla handläggare. Övrig tid kan du lämna meddelande till handläggare som kontaktar dig inom två arbetsdagar.

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:575 80 Eksjö

E-post: kommun@eksjo.se

Telefon:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Besök:

Samma tider som ovan.

Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.

Felanmälan

Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.