Välkommen till Eksjö kommun
Begäran om planbesked
Du kan begära ett planbesked för en åtgärd som innebär att kommunen behöver upprätta, förändra eller upphäva en detaljplan.
Kommunen är skyldig att lämna ett planbesked inom fyra månader. I beskedet ska det framgå om kommunen har för avsikt att påbörja ett planarbete och ungefärlig tidpunkt när planen kan antas. Planförslaget kan förändras under planprocessen och kommunen kan inte ge någon garanti på att detaljplanen antas eller vinner laga kraft.
Ett negativt planbesked innebär att kommunen inte kommer att inleda något planarbete, och i så fall redovisas skälen till detta i planbeskedet.
Ett planbesked är ett kommunalt beslut som inte är bindande och som inte kan överklagas. Beslutet ska heller inte uppfattas som ett slutligt ställningstagande från kommunens sida (5 kap 2 § PBL). Avgift tas ut enligt gällande taxa.
På Boverkets webbplats kan du läsa mer om planbesked. Länk till annan webbplats.
Ansökan om planbesked
Ansökan om planbesked görs via e-tjänsten och ska innehålla beskrivning av åtgärderna du tänker göra. Ansökan ska även innehålla en karta och en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet. Om ansökan gäller byggnadsverk ska den innehålla en beskrivning av karaktären och den ungefärliga omfattningen.
Kontakt
Samhällsbyggnadssektorn
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
samhallsbyggnad@eksjo.se
Sidan senast uppdaterad:
Begäran om planbesked
Här hittar du information om planbesked och hur du ansöker om det via kommunens e-tjänst.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.