Som kommuninvånare har du rätt att överklaga ett kommunalt beslut som du inte är nöjd med.
Det finns två typer av överklaganden, förvaltningsbesvär och laglighetsprövning. Alla överklaganden måste vara skriftliga.
Förvaltningsbesvär
Om ett speciellt beslut rör just dig och du vill överklaga, så är det ett förvaltningsbesvär du ska göra.
Överklagandet måste vara inlämnat till den nämnd som fattade beslutet senast tre veckor efter det att du har fått del av beslutet. Är du inte nöjd med ett beslut som till exempel samhällsbyggnadsnämnden har fattat, är det också dit du ska lämna ditt överklagande.
Den nämnd som har fattat det kommunala beslutet gör sedan en bedömning om ärendet ska omprövas eller inte. Om beslutet inte ändras skickar nämnden ditt besvär vidare till den myndighet som ska handlägga ärendet, till exempel till länsstyrelsen eller förvaltningsrätten.
Laglighetsprövning
Även om du inte är direkt berörd av ett enskilt beslut, kan du överklaga det. Alla invånare i kommunen har rätt att begära laglighetsprövning av kommunala beslut hos förvaltningsrätten. Det kan handla om att du tycker att ett visst beslut inte gått till på rätt sätt, eller om beslutet innebär att kommunen har överskridit sina befogenheter. Överklagan innebär alltså en prövning av beslutets laglighet.
Du har tre veckor på dig att överklaga från det att beslutet tillkännagivits på kommunens digitala anslagstavla.
I överklagandet ska du ange vilket beslut du är missnöjd med, och vilket fel du tycker har begåtts. Förvaltningsrätten kan upphäva beslutet, men inte fatta något nytt beslut istället.
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
Fax:
0381-166 00
Sidan senast uppdaterad:
Överklaga beslut i Eksjö kommun
Som kommuninvånare har du rätt att överklaga ett kommunalt beslut som du inte är nöjd med.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381-360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Samma tider som ovan.
Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.