Kommunstyrelsen (ks) har 13 ledamöter och är kommunens ”regering”. Kommunstyrelsen ansvarar för att kommunfullmäktiges beslut genomförs enligt budgetramar och andra antagna styrdokument.
Kommunstyrelsen är tillika krisledningsnämnd som utgör kommunens högsta politiska ledning under extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, då ordinarie/normala resurser är otillräckliga för att samhällets basfunktioner ska fungera på lägsta acceptabla nivå.
Kommunstyrelsens utskott bereder ärenden till kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen har en övergripande ledningsfunktion, liksom uppsiktsplikt över den bolagsdrivna verksamheten, den ekonomiska förvaltningen och personalpolitiken.
Till kommunstyrelsen hör kommunstyrelsens utskott.
Ledamöter 2023–2026
Ordförande: Markus Kyllenbeck (M)
Förste vice ordförande: Sebastian Hörlin (S)
Andre vice ordförande: Annelie Hägg (C)
Sekreterare: Helena Lundborg
Protokoll
Kommunstyrelsens och kommunstyrelsens utskotts protokoll
Protokollen läggs ut efter att de är justerade. I början av protokollen finns en klickbar innehållsförteckning ärenderubriker.
Protokoll 2022
Protokoll 2021
Protokoll 2020
Ledningsutskottets protokoll 2020–2022
Ledningsutskottet har från och med den 1 januari 2023 ersatts med kommunstyrelsens utskott efter beslut om ny politisk organisation.
Ledningsutskottets protokoll 2020–2022
Protokollen läggs ut efter att de är justerade. I början av protokollen finns en klickbar innehållsförteckning över ärendenas rubriker.
2022
2021
2020
Ärendelista
Här finns ärendelista/kallelse till kommunstyrelsen och kommunstyrelseutskottet. Det är kallelsen till det senaste sammanträdet som visas. Du hittar tidigare ärenden i protokollen.
Handlingar
Vill du ta del av handlingarna inför ett sammanträde i kommunstyrelsen, är du välkommen att kontakta kommunledningskontoret via kontaktcenter på telefon 0381-360 00 eller via e-post till kansli@eksjo.se
Mötestider 2023
Kommunstyrelsen
10 januari
7 februari
7 mars
21 mars
4 april
2 maj
30 maj
5 september
17 oktober
7 november
5 december
Kommunstyrelsens utskott
24 januari
21 februari
21 mars
18 april
16 maj
22 augusti
26 september
24 oktober
21 november
12 december
Mandatfördelning
Fördelningen av kommunstyrelsens 13 mandat 2023–2026
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
Sidan senast uppdaterad:
Kommunstyrelsen och kommunstyrelseutskottet i Eksjö kommun
Kommunstyrelsen (ks) har 13 ledamöter och är kommunens ”regering”. Kommunstyrelsen ansvarar för att kommunfullmäktiges beslut genomförs enligt budgetramar och andra antagna styrdokument.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381-360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Samma tider som ovan.
Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.