När du inte själv kan klara hushållssysslor, omsorg och omvårdnad, eller kan få den hjälpen på annat sätt, kan det bli aktuellt med hemtjänst.
Syftet med hemtjänst är att underlätta det dagliga livet om du på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd för att klara dig i ditt hem. Huvudprincipen är att utifrån behovet ge hjälp till självhjälp.
Hemtjänst består av hjälp med personlig omvårdnad och serviceinsatser. Serviceinsatserna kan till exempel vara hjälp med städ, tvätt, inköp, matlagning och matdistribution. Den personliga omvårdnaden ska tillgodose dina fysiska, psykiska och sociala behov. Till exempel genom att hjälpa till med hygienen, hjälp med att äta, förflyttning och insatser för att bryta isolering och för att du ska känna trygghet och säkerhet i hemmet.
Omfattningen av ditt hemtjänstbehov kan variera mellan hjälp några timmar i månaden till hjälp flera gånger per dag. Kommunens hemtjänst finns tillgänglig alla dagar och kvällar på året. Nattetid tar nattpatrullen över.
Genomförandeplan
Alla som har hemtjänst i form av personlig omvårdnad eller serviceinsatser har också rätt till en individuell genomförandeplan. Planen ger en samlad bild av vilka insatser som ska genomföras och hur de ska utföras för att du så långt som möjligt ska kunna leva ett självständigt liv. Kommunen garanterar att genomförandeplanen upprättas inom två veckor efter det att din hemtjänst har påbörjats. Kommunen ansvarar även för att planen hålls uppdaterad. Du, och eventuellt dina närstående, deltar i upprättandet av genomförandeplanen och ger oss den information vi behöver.
Eksjö kommun strävar efter ett mer flexibelt arbetssätt inom hemtjänsten. Det innebär att du har möjlighet till ett ökat inflytande över de serviceinsatser du är beviljad. Du har möjlighet att ibland förändra insatserna som finns beskrivna i genomförandeplanen inom den beviljade tiden. Du ska meddela oss om behovet av någon insats förändras på lång sikt.
Överenskommelse och tidsram
För att utföra insatser i ditt hem på bästa möjliga sätt måste du som tar emot insatser fylla i en överenskommelse. Överenskommelsen innebär bland annat att du har städutrustning hemma. Den innebär också att du tar emot de hjälpmedel som behövs för att personalen vid hemtjänsten ska kunna utföra sitt arbete på bästa sätt. Överenskommelsen undertecknas i samband med upprättandet av genomförandeplanen.
Efter det att du har beviljats hemtjänst ska omsorg i form av personlig omvårdnad verkställas inom 24 timmar och serviceinsatser verkställas efter överenskommelse med dig, med undantag av matdistribution.
Rätt till omsorgskontakt
När du beviljas hemtjänst i form av personlig omvårdnad har du rätt till en omsorgskontakt. En omsorgskontakt är en person i personalgruppen som har till uppgift att ha en god kontakt med dig och dina närstående. Kommunen garanterar att du får en omsorgskontakt inom två veckor från det att du fått beslut om hemtjänst i form av personlig omvårdnad.
Kontinuitet och trygghet
Kommunens målsättning är att du som har hemtjänst så långt det är möjligt ska få besök av samma personer från personalgruppen. Om du får hjälp flera gånger samma dygn kommer du att få träffa ett större antal personer. Trots detta garanterar kommunen att personalen arbetar på liknande sätt, med utgångspunkt ifrån den genomförandeplan som är upprättad tillsammans med dig.
För att du ska kunna känna trygghet i ditt hem kommer personalen att legitimera sig när de kommer till dig. Målsättningen är att personalen har den grundkompetens som krävs för att utföra insatserna i ditt hem.
Ansökan och avgift
Ansökan
Ansökan görs via kommunens biståndsenhet.
Läs mer om att ansöka om hemtjänst
Vad kostar hemtjänst?
Information om vad hemtjänst kostar
Bostadstillägg
Din bostadskostnad, dina inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få något bostadstillägg. På Pensionsmyndighetens webbplats kan du läsa mer om bostadstillägg Länk till annan webbplats.
Hemtjänstfolder
Hemtjänstfoldern är ett informationsmaterial om hur hemtjänsten i Eksjö kommun arbetar. Hemtjänstfoldern vänder sig till den som ska få, eller får insatser via hemtjänsten. Samt till anhöriga till individer med insatser genom hemtjänsten.
Områdesindelning
Hemtjänsten kontaktas utifrån en tydlig och enkel områdesindelning.
När du vill kontakta hemtjänsten vänder du dig till kommunens kontaktcenter och berättar var du bor och vad ditt ärende gäller, så kopplas du till rätt person.
Synpunkter och förslag
Om du inte tycker att kommunen håller vad som utlovats kan berätta om dina synpunkter eller klagomål. Kommunen kommer att undersöka vad som har hänt, ge en förklaring och snarast rätta till om något har blivit fel. Kontakta i första hand enhetschefen som ansvarar för hemtjänsten i ditt område med dina synpunkter eller klagomål.
Du kan också använda e-tjänsten för synpunkter Länk till annan webbplats.
Vill du skriva dina synpunkter, klagomål och förbättringsförslag inom vård och omsorg på en blankett så finns den:
Privat utförare av hemtjänst
I Eksjö kommun finns ett system för ökad valfrihet inom kommunens hemtjänst. Systemet grundar sig på Lagen om valfrihetssystem, LOV. Det innebär att du kan välja vem som ska utföra hemtjänsten när det gäller hemtjänstinsatser som utförs dagtid klockan 7.00–22.00.
Du som bor i något av nedanstående områden kan välja en privat utförare av hemtjänst, om det finns någon godkänd privat utförare att tillgå.
Valet är ditt
Valet av utförare av hemtjänst är ditt eget. Kommunen informerar om vilka alternativ som finns, men kan inte välja åt dig eller rekommendera en viss utförare. Du kan ta hjälp av en anhörig eller någon annan om du har svårt att välja själv. Du har rätt att byta utförare och du kan när som helst göra ett nytt val.
Du behöver inte välja
Du som redan har hemtjänstinsatser måste inte välja. Gör du inget aktivt val har du även i fortsättningen kommunen som utförare av hjälp i hemmet. För dig som är ny, och inte kan eller vill välja, så tillämpas ickevalsprincipen. Detta innebär en turordning mellan de utförare som finns i det område där du bor.
Samma villkor för alla
Alla utförare, både privata och kommunala, måste uppfylla samma kvalitets- och kompetenskrav och de får lika mycket betalt per timme. Du betalar precis som tidigare hemtjänstavgift enligt kommunens fastställda hemtjänsttaxa. Om du inte är nöjd med hur insatserna utförts har du rätt att byta utförare.
Vilka erbjuder hemtjänst?
Det är kommunens uppgift att se till att godkända utförare har rätt kunskap och erfarenhet. Varje företag eller organisation som ges rätten att utföra hemtjänst är godkänd av kommunens socialnämnd och har tecknat avtal med kommunen.
Utförare som är verksamma i Eksjö kommun:
Det finns för närvarande inga godkända privata utförare av hemtjänst i Eksjö kommun.
Vill du bli privat utförare av hemtjänst?
För att det ska uppstå valfrihet måste det finnas flera utförare av hemtjänst inom området. Det betyder att privata företag har möjlighet att ansöka om att bli godkända som utförare av hemtjänst.
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
När du vill kontakta hemtjänsten vänder du dig till kommunens kontaktcenter och berättar var du bor och vad ditt ärende gäller, så kopplas du till rätt person.
Sidan senast uppdaterad:
Hemtjänst i Eksjö kommun
När du inte själv kan klara hushållssysslor, omsorg och omvårdnad, eller kan få den hjälpen på annat sätt, kan det bli aktuellt med hemtjänst.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381–360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Fax:0381–166 00
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Samma tider som ovan.
Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.